![]() |
RC letadla nová |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Myslím si, že to známe všichni. Spokojeně létáme s určitým modelem a po jeho ztrátě se nám zasteskne a chtěli bychom "něco podobného". V případě Mirka Dobrého se jednalo o známého Corsaira, který spolehlivě brázdil hradecké nebe až... Jeho nástupcem se stal větší Corsair o rozpětí 1220 mm, délce 970 mm a letové hmotnosti 1865 gramů. Tenhle "kousek" pohání elektromotor 15BL s čtyřlistou vrtulí a bateriemi JETI Power Ion 2600 mAh v provedení 4S2P (5200 mAh) a regulátoru 60 A. Zbývá napsat, že první starty nebyly ideální, ale v současnosti model už létá k plné spokojenosti svého stavitele. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praga E-114 je legendární meziválečný letoun, který byl určen turistice a sportovnímu létání. Není divu, že se stala a stává předlohou k modelářskému zpracování, připomeňme plánek známého modeláře J. Fary, který před lety vyšel v edici Modelář. Předloha inspiroval ke vzniku nového modelu v atraktivním švýcarském designu, jehož velký originál můžeme vídat na leteckých dnech. Model "Pragovky" má celobalsovou konstrukci, oproti původnímu plánku je elektrifikován, má křidélka a směrovku s řízenou ostruhou. Rozpětí je 1295 mm, délka 885 mm, letovou hmotnost 1105 gramů a pohání jel motor o cca 220 W s vrtulí 8 x 6. Oproti představám jde o poměrně rychlý model, který při staru obtížněji drží směr, ve vzduchu ale zvládne základní akrobacii a na přistání jde poslušně s vytrácením výšky a rychlosti. Video ze záletu je možné sledovat na: https://youtu.be/sYrwCCdpV1I |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Každý z nás modelářů má "slabost" pro nějaký typ letadel z určitého období. Mirek Dobrý má v lásce předlohy z prvoválečného a meziválečného období, tedy ze zlaté éry letectví. Důkazem je také jeho poslední práce, kterou je známý model francouzského pionýry letectví L. Bleriota. Model vznikl ze stavebnice Maxford, má rozpětí 1280 mm a letovou hmotnost 2200 gramů. Jak u Mirka bývá zvykem, konstrukci vylepšil. Kupř. vytvořil jiná maketová kola, vyřešil lepší uchycení pohonné baterie, nebo přepracoval uložení a konstrukci podvozku. Po řádném doplnění olova do přední části Bleriot létá k plné spokojenosti majitele. Můžete se o tom přesvdšit z videa, které zaznamenalo pokus o vzlet a pozdější úspěšné starty. Video je na adrese: https://youtu.be/lgxPRmIbWY8 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel
píše:
posílám pár fotek Hurricana, zatím nemá znaky, je již zalétaný, létá dobře a
je hodně citlivý na výškovku. Data: rozpětí 1060 mm, délka 800 mm, plocha
19,57 dm2, váha 725 g i s baterií. Plošné zatížení je 37 g/dm2. Jde o 3D
tisk, část je z lehčené hmoty (konce křídel, zadní část trupu a výškovka se
směrovkou). Náběžná hrana křídel a spodek trupu jsou "olaminovány" skelnou
tkaninou 30 g/dm2 a lakem na parkety. Létám na baterie 3S1 1500 mAh, motor
je Kavan 2836-1120, vrtule 10/6, serva 2 x GO 09 (křidélka) a 2 x GO 13MG
(směrovka výškovka),
regl. Kavan 30A. Baterie vydrží asi
na 10 minut letu a více jsem netestoval. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model větroně F3L RES starmade MK2, Stavebnice v rozsypu, laserové díly, rozpětí: 1982mm, délka: 1324mm, váha: 496g, plocha: 38,85dm2, profil: AG 35, AG 36, serva: 2x Emax ES 08 MA, s, v. Emax ES 9051 brzda, Accu: 4x NiMH 800mAh, Eneloop AAA, potah fólie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viděli jsme na výstavě: ASW-28 Václava Nepokoje (květen 2023) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model větroně ASV – 28 je z dílny dnes již neexistujíci firmy JF model. Má řízená křidélka, směrovku, výškovku, brzdící klapky a motor. Motor je napájen šestičlánkem a přijímač přes max bec. Rozpětí: 4000 mm délka: 1800 mm váha: 6100 g motor: TURNIGY SK4250-650 Rc výbava: přijímač Jeti, regulátor, Max bek 2, 6x servo, regulátor: baterie: LiPo 2x2800 mAh, 2x Lion 2100 mA. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model od firmy Turnigy je velmi rychlý, ale uříditelný a nezáludný. Jeho špičková rychlost je okolo 160 km/hod. a tak je to záležitost pro silné nervy a dobré oči. Pilot nemá podle svých slov zatím dost zkušeností s tímto "kouskem", ale létání zvládá. nevýhodou je přistání při vyšší rychlosti, což obvykle odnese vrtule. Model létá buď na 3S nebo 4S a podle toho je volena i vrtule. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Větroň je postavený podle plánu Ing. Miloše Mikulky. Rozpětí je 3120 mm, délka trupu 1280 mm, váha modelu je 2500 g. Model je osazen motorem Axi 2820/12, sklopná vrtule aeronaut 12x6.5, křídla mají dvě serva na křidélka a dvě na brzdy, dále je po jednom servu na směrové kormidlo a plovoucí výškové kormidlo. Přijímač, senzory Muli 6s a Vario jsou od firmy Jeti, regulátor 40A Dualsky a k pohonu slouží baterie Spektrum 4000 mAh 11.1V 3S/1P |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Viděli jsme na výstavě: Fokker Dr.1 Petra Mervarta (duben 2023) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel
píše: "Velmi
obdivuji pány na báječných létajících strojích z dob, kdy bylo
hlavním stavebním materiálem dřevo a plátno a létání bylo výsadou
odvážných nadšenců.Do
oka mi jako předloha padnul slavný trojplošník Fokker Dr1, který se
dal objednat formou stavebnice v rozsypu od Dancing wings hobby.
Tento model má rozpětí 1540mm a jeho letová hmotnost vyšla na cca
4kg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konstrukce
modelu je klasická celodřevěná, vyfrézované díly z topolové překližky,
smrkové lišty, balza, kryt motoru je laminátový. Rozpětí 2200 mm. Model bude
osazen motorem: AXI 5345/14 HD, regulátor Mezon 95 opto, serva KST D725 MG –
SOP, KST BLS 651 – 2 x křidélka a 2 x VOP. Palubní zdroje: 2 x
Jeti Power Ion 2S 1P 2600 mAh. Aku pohon: Jeti Power Ion 12S 3P 7800
mAh ( čl. 2600A ). Potah: nažehlovací a samolepící folie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Focke Wulf Ta-152C je novým modelem, který ze 3D tisku sestavil Karel Drye. Je kombinován ze dvou druhů materiálů: klasického (na nosné části) a lehčeného (na méně namáhané části). Barevný kabát odpovídá německému standardu za II. světové války. Model je lepen vteřinovým lepidle standardní tekutosti a jako většina modelů z 3D tisku není opatřen podvozkem. Až budou snímky z létání, rádi je na našem webu uveřejníme. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pořádné éro musí mít svoji historii - tak to je heslo Mirka Dobrého, který si pro svoji další stavbu vybral německou "klasiku", a to model Klemm 25 z meziválečného období. Stavebnici letadla vyrábí firma Krick v provedení kit. Úkol není není nejjednodušší: z prkýnek a výřezů sestavit letadlo o rozpětí více jak 1850 mm, poháněné elektromotorem řady 3542 a potažené věrnost připomínající folií Oracover. Mirek už "stihl" model dostavět, což znamenalo vybavit ho markingem (vlastnoruční stříkání) a takovými detaily, jako vybavená kabina nebo podvozek. Stavitel čeká už jen na vhodné počasí, aby Klemm "ochutnal" hradecké povětří a dal vědět, jak bude léta... . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
JaS-39 Gripen Ládi Křemenáka - novinka na hradecké obloze (únor 2023) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel píše: "Můj stávající letový
park obohatil v loňském roce nový model
Saab JAS GRIPEN od společnosti RC FACTORI.
Tento model byl vytvořen ve dvou variantách - jednomotorová verze a
dvoumotorová verze.
Dvoumotorová verze je určena pro všechny nadšence 3D akrobacie, s
možností létat extrémní obraty, jako jsou ploché vývrtky, nožové
lety, či bláznivě rychlé výkruty. Jednomotorová verze je
vytvořena s důrazem na realistické chování k napodobení skutečného
bojového letadla. Ze
zakoupené stavebnice lze postavit jak jednomotorovou, tak
dvoumotorovou verzi. Pro obě varianty jsou přiloženy motorová lože.
Rychlost letu modelu dosahuje až 80 km/hod.
Rozhodl jsem se pro dvoumotorovou
verzi, objednal jsem tedy stavebnici a doporučené vybavení pro verzi
s dvěma motory. Stavba
modelu byla jednoduchá. Problémy nastaly až při zprovozňování modelu a při
záletu. První problém nastal již s těžištěm. V návodu bylo zakresleno
těžiště nesmyslně vepředu. Model se nedal vyvážit pomocí baterky, víc
dopředu už nešla umístit a ještě by tam musely bít tři doporučené baterky,
aby těžiště bylo dle výkresu. Baterii jsem tedy dal co nejvíce dopředu bez
ohledu na to, kam vyšlo těžiště. Motory umístěné na křidélkách nebylo dobré
řešení. I když myla křidélka vyztužená karbonem, tak se při přidání plynu
rozvibrovala a s modelem se nedalo letět. Když jsem více přidal plyn, tak se
motory utrhly a model havaroval. Vyztužil jsem je tedy slabou překližkou a
motory znovu připevnil. Model pak nějak letěl, ale byl zase těžký na zadek a
moc se nedal ovládat. Dvou motorů jsem se však nechtěl vzdát, musel bych
koupit na zadek větší motor, jiný regulátor a přišel bych tím i o
ovladatelnost a obratnost při letu. Vyztužil jsem tedy karbonem křídla, na
ně osadil motory a vytvořil nová křidélka, která jsem osadil hned za vrtule
motorů pevně osazených na křídlech. Díky přímo ofukovaným křidélkám byla
zachována obratnost modelu a díky pevně uchyceným motorům lze letět na plný
výkon bez vibrací. Zálet proběhl úspěšně a na jaro mi zůstává už jen
doladění výchylek a exponenciál.
Vlastnosti modelu:
Rozpětí: 540 mm |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor píše: ... Jednoho ,,dlouhého“ večera jsem usoudil že dvoumotorák by mohl být příjemným zpestřením létání s RC modely a začal jsem na webu hledat nějakou vhodnou stavebnici. Poměrně rychle mi padla do oka polomaketa německého středního bombardéru Heinkel He-111 o rozpětí 1,7m od Black Horse model. Vzhledem k přicházejícímu jaru a nedostatku času mi vyhovoval i vysoký stupeň rozpracovanosti modelu, který v podstatě stačilo osadit příslušnou elektronikou a motory. K pohonu jsem použil dva motory AXI 2814/12 KV1390 napájené ze dvou lipol baterií 3s/3700 mAh v kombinaci s regulátory Foxy G2 40A. Jako slučovač napětí jsem otestoval dual swith mixer Jeti DSM ESC. Model jsem osadil celkem 9 servy (7x HS-82MG – 2x křidélka, 2x výškovka, 2x klapky, 1x směrovka + 2x Futaba S3170 pro podvozek). Po kompletním osazení včetně baterií vyšla letová hmotnost na 3900 g. Bohužel zálet neproběhl zcela hladce, konstrukce zadního podvozku byla příliš ,,měkká,, a model se velmi těžce dařilo udržet při pojíždění v rovném směru. Po vyztužení podvozku bylo již vše v pořádku a model bez problémů odstartoval. Druhým problémem byla hmotnost a špatné vyvážení dodávaných „maketových“ vrtulových kuželů, došlo až k roztržení jednoho z nich. Po výměně za běžně dostupné, byl problém vyřešen. Obecně se dá říci, že létání s modelem bylo velmi příjemné a klidné. A proč o létání píši v minulém čase? V tuto chvíli jde již o nebožtíka, 32. let byl tím osudným. Při přiblížení na přistání jsem příliš zpomalil a v závěrečné zatáčce se model zřítil po křídle přímo na asfaltovou dráhu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor píše: ... Model Xenie NG jsem si pořídil na základě velice příjemných zkušeností s první Xénií. Oba modely pocházejí z konstruktérské dílny pana Janáčka. Výřezy je možné zakoupit u firmy PT model. První Xénie má rozpětí 875 mm. Křídlo je rovná deska. Poháněna je tlačným motorem s napájením 2S1P. Xénie NG má rozpětí 1085 mm. Křídlo je opatřeno profilem. Motor je umístěn vpředu a k jeho napájení slouží baterie 4S2P. Konstrukce Xenie NG je důmyslně promyšlená. Stavba probíhá pomocí fotografického postupu. Součástí výřezů jsou různé přípravky ulehčující stavbu. Stavba jde rychle od ruky, nicméně není úplně nejjednodušší především pro zaoblené tvary modelu. K dokončení jsou dodávány doplňky z 3D tisku a trámec vrtule. Závěrem musím poznamenat, že jsem si drobně upravil od předlohy tvar kabiny. Model hodlám potáhnout materiálem Vlies, zbarvení bude provedeno nástřikem barvou. Plánuji zabudovat i drobné osvětlení. Výsledek na jaře. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor píše: ... Už delší dobu jsem si chtěl postavit menší model
akrobatického dvojplošníku, který by se dal složený lehce převážet v osobním
autě a byl tak jak se říká rychle po ruce. Nakonec jsem se rozhodl pro
polomaketu akrobatického dvojplošníku Ultimate biplane.40 o rozpětí 1092mm v
rozsypu od Great Planes. Model jsem upravil na variantu elektro a
nainstaloval motor FOXY C4120-5 750 s regulátorem Foxy 80A SBEC. Jako zdroj
energie slouží 4čl. lipol baterie o kapacitě 4500 mAh. S dřevenou vrtulí
14/10 dává tato sestava dostatečný výkon pro poměrně svižné létání. Letová
hmotnost je 2850g. Model má za sebou již více než 180 letů a jsem s ním
velmi spokojen. Menší nevýhodou je jen řešení křidélek spřažením do páru
táhly a ovládání prostřednictvím torzních náhonů jedním servem umístěným
v centroplánu spodního křídla. Klasika s dvěma servy v křídle by byla asi
praktičtější. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pavel Soukup si vytiskl známého německého stíhače FW Ta-152 z 3DLabprint. Model má rozpětí 1256 mm, délku 870 mm. pohání ho elektromotor RAY 3542 s regulátorem 40 A a pohonnou lipolkou 2200 mAh 4S/1P. Zálet provedl Karel Drye. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye chystá novinku model Spitfire. Jde o webovou inspiraci, kde jsou tam všechna data, plánky i video na pracovní postup. Model je ze stavebního polystyrenu, ostatní je podle plánku. Serva jsou GO-09. Odkaz: https://numavig.com. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye létá s novinkou, kterou je polomaketa prvoválečného německého dvouplošníku Albatros. Jde o 3D tištěný model, jehož základ vytvořil Pavel Soukup a Karel k němu přistavěl křídla. Rozpětí 1064 mm, délka 883 mm, pohon RAY 2830/1000 ot/V., serva 9 gramů, regulátor 20 A, baterie 3S/1P 1550 mAh. Letový projev je velmi realistický, modelu by však prospěla větší tuhost nosných ploch. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pro potěšení z akrobatického létání si Michal Mach postavil model REVO P3 od Rc-factory. Jde o "polystyréňáka" se stínovým trupem a dvěma křídly nad sebou. Model o rozpětí 940 mm a délce 1000 mm má letovou hmotnost 550 gramů. vybavení je setové, tedy doporučené výrobcem a spočívá z elektromotoru Volta 2212/1000, regulátoru 25 A a 4 miniserv v kovu. Pohonnou jednotku "krmí" lipolky, konkrétně 3S/1P 1300 mAh. Staviteli a letci v jedné osobě přejeme, ať to létá! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel dal o době po delší době vědět a
píše: ...
ač mám ruku po úrazu a ruka stále nepracuje jak má, snažím se modelařit. Na
stránkách Outerzone jsem si vybral házedlo Lightninbug a započal stavbu.
Házedlo je malého vzrůstu o rozpětí 860 mm, délka 660 mm, váha 175g. Když
bylo házedlo dokončeno, tak jsem si říkal, že tomu ještě něco chybí a
postavil jsem k němu stojánek podle předlohy. Hloubka 300 mm, šířka 330 mm,
výška 340 mm. Na plánku byli přibližné rozměry… |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snad se Miloň Měkota neurazí, když píšu, že je nejstarším členem našeho Juniorklubu. Na stranu druhou přes onu věkovitost stále aktivně modelaří a často ho vídáme na našem Rc letišti. V současnosti se pochlubil novinkou: přes zimu postaveným Playboyem z tuzemské stavebnice. Model o rozpětí cca 1250 mm je poháněn elektromotorem a vybaven dvěma servy. Zálet s oporou v Mirkovi Dobrém proběhl nedávno a krom doporučení o dovážení se zdařil. Přejeme mnoho dalších spokojených startů a přistání a rádi při dalších příležitostech nafotíme další snímky legendárního modelu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dmychadel není nikdy dost. Proto hradecké nebe brázdí další "roura" - tentokráte model známého stroje JAS-39 Gripen. Jde o upravenou EPP "strojovnu" ze stavebnice firmy Dynam. Gripena pohání dmychadlo o průměru 64 mm a elektromotor je napájen lipolkami 1500 mAh (3S/1P). Model sice neoplývá přebytkem výkonu, nicméně jeho létání je stabilní a ke spokojenosti jeho majitele. Zbývá dodat, že Gripen má rozpětí 1070 mm, délku 670 mm a příjemnou hmotnost 650 gramů. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jsou modely, které tak říkajíc přirostou k srdci a když je ztratíme (třeba havárií), máme snahu si pořídit "dvojče" s novějším datem narození. To je i případ bitevníka A-10, o který Mirek Dobrý před nedávnem přišel. Stačilo pár dní na to, aby si objednal v nedaleké cizině novou A-10, upravil ji a přivedl do záletového stavu. Počasí zatím nebylo nakloněno, proto se model zatím vyhřívá doma na skříni. Jakmile ale bude mít první start za sebou, přinese další fotografie. Jen pár technických údajů: stavebnice je od firmy Dynam, rozpětí modelu je 1080 mm, délka 995 mm, očekávaná hmotnost okolo 1000 gramů, 2 x dmychadlo 64 mm, 4 x servo... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výborně létající samokřídlo Hai-2 o rozpětí 1850 mm inspirovalo Karla Drye k tomu, že si postaví "dvojče" z dílů, které připravuje B. Hala ve své firmě Lasermodely. Koncepce je prakticky stejná: krátký trup a dvě rozlehlá křídla, ve kterých jsou 2 + 2 serva pro ovládání flaperonů, resp. klapek. Stavba jde pěkně od ruky a je příslibem, že i nová "Hai-2" bude stejně létavá jako její předchůdkyně. Karel Drye pokračuje ve stavbě "bezocasníka" Hai-2 NG (New Generation) ze stavebnice firmy Lasermodely. Jak ukazují poslední fotky, tak kostra modelu je hotová a stavitele čeká potahování, instalace Rc dílů a pochopitelně zálet. Přejeme, aby vše šlo jak na pověstných drátkách a zálet se podařil.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akrobatický větroň LF-107 Luňák je oblíbenou modelářskou předlohou pro svoji nezaměnitelnou krásu a letový projev. Snad i proto po tomto vzoru "sáhl" Tom Jirout a začal stavět Luňáka, tentokráte z výřezů, které nakreslil p. Bedřich Janáček. Jeho Luňák je zvláštní v několika ohledech: především má jinou konstrukci trupu a "chytrým" servem ovládaný podvozek, který umožňuje starty ze země bez poškození vrtule. Model bude mít rozpětí 3500 mm a v jeho čumáku bude ukryt elektromotor. Jakmile budeme mít od stavitele další snímky, rádi na webu zveřejníme... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Po velkém snažení se Mirkovi Dobrému podařilo získat ze zahraničí stavebnici Bristol M-1, která je v provedení kit a dává tak staviteli velký prostor pro tvorbu detailů "po svém". Vznikají maketa bude mít rozpětí 1500 mm a bude ovládána klasicky 4 servy. Jak se ukazuje, Mirek "zatím" stihl rozestavět trup i křídla a speciálně se zaměřil na prostor baterie, která se bude vkládat do Bristolu zcela ze předu. Jak bude stavba pokračovat, přineseme další fotky a popis... Informovali jsme, že Mirek Dobrý staví maketu letadla Bristol M-1. Čas běží a pracovitý stavitel model nejen dostavěl, ale také zalétal. Poslední snímky to dokazují. Jak u každého modelu je třeba, aby zálet byl podle představ pilota a to si vyžádá další straty a úpravy. Už dnes je ale zřejmé, že model povedl a splnil očekávání svého tvůrce. Je možné se také na zálet podívat na videu: https://www.youtube.com/watch?v=XjvOFQXkDKs |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrovětroň Jazz vznikl stavbou z dílčím komponentů od p. Flídra. Výrobce dodal laminátový trup + drobné balsové díly (žebra křídla) a vše ostatní bylo na staviteli. Výškovka a směrovka jsou konstrukční a celý model je potažen nažehlovací folií. Vybavení: model pohání elektromotor Leopard LC 2826 se sklopnou vrtulí 8 x 6, baterie je lipolka 2200 mAh/3S/1P, v trupu a křídlech je čtveřice mikroserv 9 gramů, regulátor o příkonu 30 A je zapojen do přijímače JETI Duplex 5N. Jazz má také po záletu, který proběhl bez většího trimování a k plné spokojenosti stavitele. Model v sobě kloubí jak klasického termického větroně, tak dynamicky poletující elektru. Video ze záletu: https://www.youtube.com/watch?v=E1-TW_4jBQM |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye rozšiřuje svoji "šikmookou" letku o další kousek. Jde o model Ki-61 Hien, který je vytištěný na 3D tiskárně z plastů o různé pevnosti. Metrový model má ovládána křidélka, motor, výškovku a směrovku a je určen k létání bez podvozku. Už má za sebou úspěšný zálet a podle prvních letů jde o dynamický, ale stabilní stroj, kterého umí bát "celé nebe |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye postavil z XPS pěknou maketu japonského stíhače ze druhé světové války Ki-84 Hayate a model čeká na zalétání. Celý povrch je laminován jednosložkovou kapalinou Eze-Kote a poté stříkán barvami. Rozpětí modelu je 1240 mm a vnějším vzhledem věrně kopíruje svůj velký vzor... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel píše: ... Od zahájení stavby to trvalo to asi tak 22 let. Někdy v roce 1998(?) jsem získal z druhé ruky laminátovou docela kvalitní skořepinu DC 3 a tomu plastové výlisky gondol nevalné kvality. Asi v roce 2001 jsem zhotovil VOP a směrovku a nakreslil křídla. Tak to leželo v dílně do loňského léta, kdy to objevil vnuk a rozhodl, že to postavíme (vybral i konkrétní kamufláž podle makety, kterou má na simulátoru). Tak jsem nakreslil a postavil nová křídla a příkaz splnil. Zatím to neletělo i když to bylo připraveno na novoroční zálet ale pak jsem se tam nedostal. Až budu mít čas tak dokončím kamufláž a doplním nějaké maketové detaily. Rozpětí 142 cm, délka 94 cm motory 2x MIG 400 3Li, regulátor JES30, externí BEC Kavan 6 A, serva 4x GWS Naro std, baterie LiPol 3s 3500 mAh. Letová hmotnost 1740 g. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jedná se o Foxe od firmy Reichard. Údaje: rozp. 3500mm, délka:
1900mm, váha: snad do 7,5 kg, Motor: Axi 41/30 305 Kv, Régl: 120Amp
Foxy na 8S, Bat.:2x 4S 4000 nebo 5000mAh, ještě uvidím, trup
laminát, křídla sendvič, polystyrén a dýha, laminace náběžek… Fotky
budu průběžně zasílat, tak jak to poroste. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Upoutaný bohatýr Pavla Pastyříka (únor 2022) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pavlova nová "vítězná zbraň" v kategorii UR25. Křídlo je z balzy, na
kterou je navakuovany potah z uhlíku, který byl vytvrzený na
skleněné desce. Výškovka je balzová, potažená španem a vylakovaná do
vysokého lesku, trup má vaničku z hořčíkové slitiny, ocasní část je
kompozit. Motor z ukrajinské produkce značky Fóra, který točí cca
35000. Očekávaná rychlost kolem 200km/h. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na novou sezonu: Speedy Bee Radka Lipenského (únor 2022) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel píše: ... Něco podobného jsem viděl asi před 5 roky na svahu jako svahový /elektrolet v létat v zahraničí a říkal jsem si, že by bylo zajímavé to postavit a teď jsem si na to vzpomněl. Zatím to má za sebou 3 starty, a vždy jsem to dostal zpátky na zem, ale aby to slušně létalo, tak musím ještě zapracovat na seřízení. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na novou sezonu: Raptor Mirka Dobrého (únor 2022) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Před časem byl modelářským hitem hornoplošník Fun max od formy Multiplex. Tohohle vzdušného šoumena má ještě mnoho modelářů ve svém hangáru. Ukazuje se, že jeho následovníků bude vícero a mezi ně oprávněně patří "placatý" F-22 Raptor od Rc Factory. EPP model o rozpětí 730 mm a délce 990 mm je vyztužený uhlíkovým materiálem a vybavený výrobcem doporučeným pohonem a Rc komponenty. V klubu již 4 majitelé se mohou přesvědčit že jde o mimořádně obratný model, který umí létat "kolem nosu" a předvádět kousky hodné modelu s vektorovaným tahem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poněkud unikátní model L-200 Morava má rozpětí požehnaných 3000 mm a pohání
jej dvojice benzínových motorů MVVS o objemu 40 cm3, které jsou
synchronizovány jednotkou MZK. Elektronika musí bohatě dimenzována, protože
„krmí“ celkem 17 serva (směrovka, výškovka, křidélka, klapky) a zatahování
(resp. ovládání) vzduchového podvozku od firmy Festo. Podvozek a jeho pohyb
je věcí řídící jednotky Jet-Tronics. O stabilizaci se stará systém Fa-30,
jehož pracovní možnosti budou teprve v provozu ověřeny… Podle slibu bychom
se s „Moravou“ měli seznámit na některé nejbližší aktivitě našeho klubu – už
se těšíme! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel píše: ...já jsem zvolil vlastní modifikaci jak velikostně, tak konstrukčně. Pouze původní tříkolový podvozek jsem nahradil dvoukolovým, protože létám na nepříliš kvalitních plochách. Původně jsem to plánoval na elektriku ale zastesklo se mi po spáleném ricinu a tak jsem použil ze zásob motor O.S. 60 FSR asi 25 let starý - naběháno asi 30 hodin. Model má rozpětí 1760 mm, váží asi 3600 g, létá tak, jak jsem to nastavil od oka v dílně skvěle. Má nalétáno 15 startů. Od prvního startu si plánuji, že musím nastavit rádio (dvojí výchylky, exponenciály atd.), ale zatím jsem to nestihl. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Před časem byl modelářským hitem model FunCub od firmy Multiplex. Létalo s ním a létá mnoho spokojených modelářů. jeho obliba spočívala především v jeho "akrobatických" vlastnostech a širokém rozpětí rychlosti a obratnosti. V podobném duchu se dnes jeví model Piper LH-4 Cub od firmy VA models, který už vlastní dva naši kluboví členové a jedním z nich je i Mirek Dobrý. Jeho Piper má opět různá vylepšení - jak u Mirka je zvykem. Na stavbu a létání modelu se můžete podívat na videu v předchozím článku našeho webu i na fotogalerii ZDE. Pro informaci dodáváme, že Piper má rozpětí 1500 mm, délku 1040 mm a neskutečnou hmotnost pouhých 1000 gramů. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publikovali jsme v Rc modelech: Tiger Moth Mirka Dobrého (listopad 2021) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Je čas se pochlubit! Důvodem je publikování článku o stavbě a létání modelu Tiger Moth, který vyšel z zářijovém čísle modelářského časopisu Rc modely. Model ze stavebnice "z Dálného východu" stavěl Mirek Dobrý a jak bývá jeho zvykem upravil řadu detailů po svém, aby sestavování a létání s ním bylo rychlejší, pohodlnější a příjemnější. Redakci se příspěvek tak zalíbil, že ho umístila nejen na obálku časopisu, své místo měl uprostřed výtisku v prestižním místě. Vážení a milí kamarádi-modeláři, berte to jako inspiraci i pro vaše snažení. Vždyť publikováním v celostátních časopisech nejen podporujeme naši zálibu, ale také dáváme signál, že "klubově" žijeme. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jak už jsme před měsícem informovali, po tříletém úsilí Radka
Munzara vznikl velký celokompozitový model LF-107 Luňáka. Unikát má
rozpětí 5000 mm a letovou hmotnost 15 kg. Je to zatím největší dílo
stavitele, kvůli kterému si Radek musel pořídit i novou Rc soupravu,
protože ta předchozí na ovládání tohoto "drobečka" prostě nestačila.
V srpnu došlo konečně k záletu Luňáka, který svého tvůrce nezklamal.
Ostatně Radek o záletu píše:...
Pocity z prvního letu byli asi v tomto rychlém sledu. Klepou se mi
nohy, letí to, letí to bez problémů, letí to dobře, vždyť je to
větroň jako každý jiný. Luňák díky své mohutnosti vypadá ve vzduchu
majestátně a díky hmotnosti 15 kg je i velice stabilní. Velice dobře
klouže a přistání jsou realistická. Rozpočty je lepší dělat trochu
větší, model se nedá na poslední chvíli odbrzdit a přistát k noze
jak jsem byl zvyklý z F3F modelů. 15 kg hmoty, která se valí luftem
je znát. Navíc velikost modelu trochu klame v perspektivě s terénem,
takže to člověk musí mít v oku a v paži. Chce to létat. Díky tomu že
je Luňák středoplošník a má relativně malé vzepětí, tak musí být při
přistání křídla přísně v horizontu, jinak hrozí škrtnutí o zem a
hodiny.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K modelu stavitel píše: ... rozpětí 850 mm, motor 2214/1000 ot./V, vrtule 7x5 APC, baterie 3 čl.1000, serva mikro z JINA, letová hmotnost cca 450 gramů. Stavebnici jsem různě modifikoval podle mých zvyklostí, např. uchycení křídla zespodu kolíkem a šrouby oproti nerozebíratelnému přilepení dle návodu. Získá se tak mnohem lepší přístup k elektronice, motorový kryt je odnímatelný a drží ho magnety. Jinak je stavebnice udělaná moc hezky, nic se nedobrušuje. Oproti návodu jsem nedělal klapky, ve stavebnice jsou včetně příslušných pák a popisu, jak na to. Na křídlo jsem nenalepil sloty, i když také ve stavebnici jsou, připadaly mi moc mohutné. Podvozek je velice hezky proveden a docela odpovídá předloze. Nějak mi došla tmavší žlutá barva, takže zadní polovina trupu je světlejší, ale nestavěl jsem maketu ani polomaketu. Letové vlastnosti odpovídají velikosti modelu, bez motoru to moc neplachtí, jinak je ale projev dost realistický, musí se pořád řídit, což je u takto velikého modelu normální |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor posílá pár fotek ze stavby P-39, rozpětí bude 1130 mm, motor Axi 2814/28 na 6 článků. Dokončuje trup a s Mirkem Dobrým řeže výškovku, směrovku a v dohledné době křídla. Stavba je ze stavebního XPS a topolové překližky. Potah je laminován kapalinou EzeKote a tkaninou 30 gr/m2. Vnější kabát vznikl s použitím akrylových barev ve spreji... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
… právě dokončuji celokompozitovou maketu větroně LF-107 Luňák. Povrch
modelu bude připomínat původní překližkový a plátěný potah skutečného
větroně. Měřítko je 1:2,8 při rozpětí
5100mm. Letová hmotnost bude okolo 14kg. Model je
celokompozitové sendvičové konstrukce a je téměř celý vyrobený z uhlíkových
vláken. O konstrukci bylo jasno hned od začátku, ale největším oříškem bylo,
jak udělat laminátový model větroně, jehož vzor měl povrch z překližky a
kormidla potažená plátnem. Udělat takhle velký model s lesklým a rovným
povrchem jsem nechtěl a tak jsem strávil víc než dva roky různými pokusy a
vývojem kopyt- modelů pro zaformování. Výsledkem je že na modelu jsou vidět
např. vystouplé přepážky trupu, žeber na křídle a výškovce. Kormidla mají
imitaci plátěného potahu včetně portů atd. Samotný Luňák je v podstatě
složitý model, protože každá polovina křídla má jednu klapku a dvě křidélka.
Tím se hodně navyšuje počet forem, které bylo nutné postupně vyrobit. Na
celý model bylo vyrobeno celkem 34 kusů forem a velké množství různých
přípravků a šablon. Nyní chystám prototyp k záletu a tím bude model větroně
LF 107 Luňák připraven pro sériovou výrobu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jedná se o model Mig-29 Fulcrum ve Slovenských barvách od čínského výrobce
modelů Freewing. Model je vyroben v měřítku 1/9 z EPO pěny. Rozpětí křídel
1257 mm, délka 1878 mm, je poháněn dvěma el. turbínkami EDF 80 mm s dvěma
střídavými regulátory 100 A. Model pohání 2 baterie 5000 mAh 6 článků (22
volt.). Létá rychlostí 190 km/hod. ve vodorovném letu, má el. zatahovací
odpružený podvozek, poziční osvětlení, podvozkový reflektor, hmotnost 4,3
kg. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
K. Zadrobílek předělává Timbera 110 od Hangar9 (rozpětí 2700 mm) na
turboprop motor. Úprava znamená |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Slova autora: ...Posílám obrázky mé zimní tvorby. Model Stuky podle plánu
Nicka Ziroliho, tentokrát v originální velikosti. Před vánocemi zjišťuji, že
svíčky na stromek jaksi nesvítí. Vyrazil jsem proto do OBI pro nové a jak se
tak potuluji krámem, vidím chlápka od nich, jak nese tabuli špinavé a
obouchané dýhy asi metr na metr. To je na prodej? Ptám se, a co zato? Jo a
myslím 80 Kč za to chtěj. Tak to beru aniž bych věděl, co s tím budu dělat.
A protože vánoční svátky jsou dlouhý, nic moc se neděje, cítím potřebu do
něčeho říznout. No a když mám tu dýhu, tak to chce něco velkýho. Všechno ostatní jsem už měl. I když mám různé elektrické pilky, tak vyřezání přepážek proběhlo vše klasickou ruční lupínkou, je to rychlejší a také přesnější. Práce je příjemná ovšem do doby, než to slepíš všechno dohromady. Tady už je nutný improvizovat, jak se kam vejít. Křídlo je polystyren potažené dýhou, trup konstrukční a olaminovaný. Výškovka je sundávací aby to bylo možné uložit. Motor tam mám Torq-Pro 70 ccm čtyřtakt a ještě neběžel, tak zkušenosti zatím nemám. Akorát kabinu a haubnu jsem objednal přímo v Americe - taky další zajímavá zkušenost. Laminování je klasickou pryskyřicí od firmy JINO a barvy z drogerie ve sprayi. Křídlo má křidélka a vnější i vnitřní klapky vše ovládané 4 servy. Celý model je natřen štětcem polyuretanem na podlahy a vypadá to celkem slušně. Měl jsem obavy aby se nelesklo, protože pak je to hračka a ne letadlo, ale myslím, že to dopadlo dobře. Ještě promýšlím odpružení podvozku, nápad mám, ovšem důležitá je pevnost, aby se nějak neohnulo. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Suchoj 34 je postaven v měřítku 1:10, což dává rozpětí
1450mm, délku 2350mm a letovou hmotnost váha 6500g. Model pohánějí dvě
dmychadla o průměru 90mm. K elektronické výbavě patří 2 regulátory 120A,
baterie 2x 6S 5500mAh, jež
odbírají za letu 80A na jedno dmychadlo. Letový čas je okolo 5 -6 minut na
jedno nabití. Telemetrie hlídá odebíraný proud a kapacitu, v Sučku jsou dva
samostatné elektrické obvody: přijímačový a pohonný.
Stavba s přestávkami trvala cca od
podzimu 2019 do podzimu 2020. Model je postaven se soklového polystyrénu ,díly jsou
vyříznuté odporovou pilou, půlka modelu je slepena ze 16 dílů. Model je po
slepení kytován (šlehaným tmelem One Time), poté potažen skelnou tkaninou
33g/m2 a vodou ředitelnou pryskyřicí Eze-Kote. Výsledný nástřik je vodou
ředitelnými barvami. Stavitel zatím nemá mnoho zkušeností s létáním,
obtížností bylo stanovení skutečného těžiště modelu.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jsou tomu právě dva roky co jsem byl
přesvědčen kamarádem, instruktorem a zároveň trenérem Vladimírem Bezdíčkem z
Pardubic, abych se s ním zúčastnil seriálové soutěže O perníkovou chaloupku,
kterou pořádá LMK Pardubice. Jedná se o soutěž kategorie RCH. Jedná se o
soutěž větroňů o rozpětí 1,5m, řízené směrovkou a výškovkou. Modely jsou
vystřelovány gumou prodlouženou o lanko. Maximum je 3-minutový let s
přistáním do čtverce. Jeden je větší bez bonifikace a druhý menší s
bonifikací. Létá se čtyřkolově a započítávají se tři lepší výsledky. Létá se
po třech najednou. Soutěže se zatím létají na letišti v Ostřešanech a
Podhořanech, kde je pořádajícím klubem RC LIMIT Nový Dvůr. Pro letošek je v
seriálu vypsáno pět termínů (3.5. Podhořany, 15.5. Ostřešany,
14.6.Ostřešany,
9.8.Podhořany,
6.9.Ostřešany). Jsou to pohodové soutěže mezi příjemnými lidmi. Přijeďte
se minimálně podívat, v lepším případě si i zasoutěžit. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technické parametry Thuderbolta: rozpětí 1850 mm, serva 9 ks Hitec, ovládání
křidélka, klapky, motor, výškovka, směrovka, zatahovací podvozek, motor MVVS
26 cm3.
Po dokončení stavby P47 jsem se rozhodl, že svého Thunderbolta vybavím
kokpitem. V místě kokpitu jsem vyřízl obdélníkový otvor, odpovídající
rozměru plastovým výliskům kokpitu od firmy Top Flite, kterou prodává firma
MODELCENTRUM s.r.o. v Pardubicích. Jednotlivé plastové dílky jsou vyřezány,
vystříhány, nabarveny a nakonec nalepeny. Vystřihování přístrojů do palební
desky byl „oříšek“ vzhledem k rozměrům přístrojů. Jelikož zaměřovač nebyl
součástí stavebnice, rozhodl jsem se ho vyrobit. Tělo zaměřovače je
vysoustruženo z hliníkových kulatin, poté je řezán, broušen a natřen. Skla
zaměřovače jsou vyrobena z víčka na modelářské špendlíky a spodní sklo je
polepeno reflexní žlutou samolepkou. To vytváří dojem, že je zapnut. Po
dokončení je zaměřovač přišroubován k palubní desce. Na zadní části kokpitu
jsem vytvořil pojezd kabiny ze smrkových lišt a opatřil nátěrem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technická data: rozpětí 1800 mm, motor AXI 2220/12 Long, Regulátor Ray 30A,
Serva 4 x E max ES 08MDII, předpokládaná baterie 4S1 cca 2200 mAh, na
posledních dvou snímcích představa, jak by model po dokončení mohl vypadat. Foto autor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Představovaný Twister od firmy Graupner vznikl jako mnoho podobných stavebnic modelů vzhlédnutím se ve velkém letadle. Twister je akrobatický speciál, který vzhledově vychází z ladných křivek letadla Spitfire a zachovává si jeho eleganci a vytříbené tvary. Ve stavebnici je prakticky hotový, tj. má všechny součásti potažené nažehlovací folií a je detailně vybaven, včetně zatahovacího podvozku. Na staviteli tedy je, a by vše "dal dohromady" a zprovoznil. Vlastní sestavení začínáme kompletací křídel. Ta mají ovládána křidélka vztlakové klapky, proto je přibude i další servo a jeho náhon. Serva jsou standardní (50 gramů) a byla použita v digitálním provedení. Náhony křidélek a klapek použijeme z bohatého přiloženého příslušenství. Stavba pokračuje poněkud složitější částí, a tou je instalace zatahovacího podvozku, ovládaného dalším servem. Je potřeba vyříznout foliový potah v místě podvozku, instalovat servo a nanečisto vyzkoušet jeho mechaniku. Po nedobrých zkušenostech je žádoucí zpevnit uchycení podvozku (nejlépe překližkou 8 mm), protože "vietnamská" varianta je křehká a naprosto pevnostně poddimenzovaná. Po sestavení a odzkoušení jsou křídla hotová. Trup má již instalovaná táhla k VOP a SOP a tak není velkým problémem zprovoznit ocasní plochy. Snad jen drobné přemýšlení vyžaduje ostruha, resp. její umístění tak, aby bylo možné zespoda přilepit plastový kryt. Asi největší promýšlení vyžaduje instalace motorové přepážky a uchycení motoru. Záleží na konkrétních rozměrech motoru, a by se použily vhodné distanční podložky, aby došlo i potřebnému vyosení motoru doprava a dolů. Motorové lože je rozměrné a s výhodou pojme i regulátor otáček. Mezi přepážkou a centroplánem je prostor pro baterii, v našem případě lipokami 3S1P 3300 mAh a to dvakrát v sérii za sebou. Nakonec vybavíme kabinu fešáckým pilotem a kontaktním lepidlem přilepíme průhledný překryt. Technické parametry hotového modelu: rozpětí 1700 mm, délka 1430 mm, letová hmotnost 4350 gramů, motor Leopard 5056, vrtule 14 x 8, regulátor 70 A, SBEC 10 A, 3300 mAh 6S/1P, 9 serv. Létání s Twisterem: bezproblémové starty s dostatkem výkonu, model zvládá základní akrobacii a letové prvky, v rovném letu stabilní, jen je třeba se vyhnout malým rychlostem, při kterých má tendenci padat po křídle, vztlakové klapky jsou dostatečně účinné, a to především při přistávání. Při prvním přistání "odešlo" uložení podvozku, proto následovalo masivní zpevnění v centroplánu křídla. Modleu to ve vzduchu i na zemi sluší... |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||