RC letadla nová

Domů
Klubové info
Akce klubu
Klubové letiste
Rc letadla
RC letadla nová
Rc vrtulníky
Rc lodě
Auta
Kity
Dílna a nápady
Video
Bazárek

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

L-200 Morava Toma Giesela (prosinec 2021)

Poněkud unikátní model L-200 Morava má rozpětí požehnaných 3000 mm a pohání jej dvojice benzínových motorů MVVS o objemu 40 cm3, které jsou synchronizovány jednotkou MZK. Elektronika musí bohatě dimenzována, protože „krmí“ celkem 17 serva (směrovka, výškovka, křidélka, klapky) a zatahování (resp. ovládání) vzduchového podvozku od firmy Festo. Podvozek a jeho pohyb je věcí řídící jednotky Jet-Tronics. O stabilizaci se stará systém Fa-30, jehož pracovní možnosti budou teprve v provozu ověřeny… Podle slibu bychom se s „Moravou“ měli seznámit na některé nejbližší aktivitě našeho klubu – už se těšíme!  

Middle Stick Radka Lipenského (prosinec 2021)

Stavitel píše: ...já jsem zvolil vlastní modifikaci jak velikostně, tak konstrukčně. Pouze původní tříkolový podvozek jsem nahradil dvoukolovým, protože létám na nepříliš kvalitních plochách. Původně jsem to plánoval na elektriku ale zastesklo se mi po spáleném ricinu a tak jsem použil  ze zásob motor O.S. 60 FSR asi 25 let starý - naběháno asi 30 hodin. Model má rozpětí 1760 mm, váží asi 3600 g, létá tak, jak jsem to nastavil od oka v dílně skvěle. Má nalétáno 15 startů. Od prvního startu si plánuji, že musím nastavit rádio (dvojí výchylky, exponenciály atd.), ale zatím jsem to nestihl.

Nový model PIPER LH-4 Mirka Dobrého (listopad 2021)

Před časem byl modelářským hitem model FunCub od firmy Multiplex. Létalo s ním a létá mnoho spokojených modelářů. jeho obliba spočívala především v jeho "akrobatických" vlastnostech a širokém rozpětí rychlosti a obratnosti. V podobném duchu se dnes jeví model Piper LH-4 Cub od firmy VA models, který už vlastní dva naši kluboví členové a jedním z nich je i Mirek Dobrý. Jeho Piper má opět různá vylepšení - jak u Mirka je zvykem. Na stavbu a létání modelu se můžete podívat na videu v předchozím článku našeho webu i na fotogalerii ZDE. Pro informaci dodáváme, že Piper má rozpětí 1500 mm, délku 1040 mm a neskutečnou hmotnost pouhých 1000 gramů.

Publikovali jsme v Rc modelech: Tiger Moth Mirka Dobrého (listopad 2021)

Je čas se pochlubit! Důvodem je publikování článku o stavbě a létání modelu Tiger Moth, který vyšel z zářijovém čísle modelářského časopisu Rc modely. Model ze stavebnice "z Dálného východu" stavěl Mirek Dobrý a jak bývá jeho zvykem upravil řadu detailů po svém, aby sestavování a létání s ním bylo rychlejší, pohodlnější a příjemnější. Redakci se příspěvek tak zalíbil, že ho umístila nejen na obálku časopisu, své místo měl uprostřed výtisku v prestižním místě. Vážení a milí kamarádi-modeláři, berte to jako inspiraci i pro vaše snažení. Vždyť publikováním v celostátních časopisech nejen podporujeme naši zálibu, ale také dáváme signál, že "klubově" žijeme. 

Pětimetrový LF-107 Luňák Radka Munzara zalétán (září 2021)

Jak už jsme před měsícem informovali, po tříletém úsilí Radka Munzara vznikl velký celokompozitový model LF-107 Luňáka. Unikát má rozpětí 5000 mm a letovou hmotnost 15 kg. Je to zatím největší dílo stavitele, kvůli kterému si Radek musel pořídit i novou Rc soupravu, protože ta předchozí na ovládání tohoto "drobečka" prostě nestačila. V srpnu došlo konečně k záletu Luňáka, který svého tvůrce nezklamal. Ostatně Radek o záletu píše:... Pocity z prvního letu byli asi v tomto rychlém sledu. Klepou se mi nohy, letí to, letí to bez problémů, letí to dobře, vždyť je to větroň jako každý jiný. Luňák díky své mohutnosti vypadá ve vzduchu majestátně a díky hmotnosti 15 kg je i velice stabilní. Velice dobře klouže a přistání jsou realistická. Rozpočty je lepší dělat trochu větší, model se nedá na poslední chvíli odbrzdit a přistát k noze jak jsem byl zvyklý z F3F modelů. 15 kg hmoty, která se valí luftem je znát. Navíc velikost modelu trochu klame v perspektivě s terénem, takže to člověk musí mít v oku a v paži. Chce to létat. Díky tomu že je Luňák středoplošník a má relativně malé vzepětí, tak musí být při přistání křídla přísně v horizontu, jinak hrozí škrtnutí o zem a hodiny. Teď mám s Luňákem cca 20 vzletů a létal jsem s ním v termice a zkoušel nějakou akrobacii. Klouže to dobře a tak klasické létání v termice je bez problémů. Navíc je to na obloze dobře vidět. Nyní bych se chtěl zaměřit na akrobacii. Musím zvýšit plošné zatížení pro lepší dynamiku a tak do trupu přijde ještě 2-2,5 kg balastní zátěže. Pak budu Luňáka a hlavně sebe učit akrobatit...     Fotky stavitel a P. Hefe

Video ze záletu: https://www.zonerama.com/video.mp4?photo=280128042&stream=1920x1080_H264.mp4

"Bublinkový" Z-37 Čmelák Jardy Lejpa (září 2021)

K modelu stavitel píše: ... rozpětí 850 mm, motor 2214/1000 ot./V, vrtule 7x5 APC, baterie 3 čl.1000, serva mikro z JINA, letová hmotnost cca 450 gramů. Stavebnici jsem různě modifikoval podle mých zvyklostí, např. uchycení křídla zespodu kolíkem a šrouby oproti nerozebíratelnému přilepení dle návodu. Získá se tak mnohem lepší přístup k elektronice, motorový kryt je odnímatelný a drží ho magnety. Jinak je stavebnice udělaná moc hezky, nic se nedobrušuje. Oproti návodu jsem nedělal klapky, ve stavebnice jsou včetně příslušných pák a popisu, jak na to. Na křídlo jsem nenalepil sloty, i když také ve stavebnici jsou, připadaly mi moc mohutné. Podvozek je velice hezky proveden a docela odpovídá předloze. Nějak mi došla tmavší žlutá barva, takže zadní polovina trupu je světlejší, ale nestavěl jsem maketu ani polomaketu. Letové vlastnosti odpovídají velikosti modelu, bez motoru to moc neplachtí, jinak je ale projev dost realistický, musí se pořád řídit, což je u takto velikého modelu normální

Rodí se Airacobra P-39 - staví Karel Drye (červenec 2021)

Autor posílá pár fotek ze stavby P-39, rozpětí bude 1130 mm, motor Axi 2814/28 na 6 článků. Dokončuje trup a s Mirkem Dobrým řeže výškovku, směrovku a v dohledné době křídla. Stavba je ze stavebního XPS a topolové překližky. Potah je laminován kapalinou EzeKote a tkaninou 30 gr/m2.  Vnější kabát vznikl s použitím akrylových barev ve spreji...

LF-107 Luňák - novinka Radka Munzara (červen 2021)

… právě dokončuji celokompozitovou maketu větroně LF-107 Luňák. Povrch modelu bude připomínat původní překližkový a plátěný potah skutečného větroně. Měřítko je 1:2,8 při rozpětí 5100mm. Letová hmotnost bude okolo 14kg. Model je celokompozitové sendvičové konstrukce a je téměř celý vyrobený z uhlíkových vláken. O konstrukci bylo jasno hned od začátku, ale největším oříškem bylo, jak udělat laminátový model větroně, jehož vzor měl povrch z překližky a kormidla potažená plátnem. Udělat takhle velký model s lesklým a rovným povrchem jsem nechtěl a tak jsem strávil víc než dva roky různými pokusy a vývojem kopyt- modelů pro zaformování. Výsledkem je že na modelu jsou vidět např. vystouplé přepážky trupu, žeber na křídle a výškovce. Kormidla mají imitaci plátěného potahu včetně portů atd. Samotný Luňák je v podstatě složitý model, protože každá polovina křídla má jednu klapku a dvě křidélka. Tím se hodně navyšuje počet forem, které bylo nutné postupně vyrobit. Na celý model bylo vyrobeno celkem 34 kusů forem a velké množství různých přípravků a šablon. Nyní chystám prototyp k záletu a tím bude model větroně LF 107 Luňák připraven pro sériovou výrobu.

MiG-29 Ládi Křemenáka (červen 2021)

Jedná se o model Mig-29 Fulcrum ve Slovenských barvách od čínského výrobce modelů Freewing. Model je vyroben v měřítku 1/9 z EPO pěny. Rozpětí křídel  1257 mm, délka 1878 mm, je poháněn dvěma el. turbínkami EDF 80 mm s dvěma střídavými regulátory 100 A. Model pohání 2 baterie 5000 mAh 6 článků (22 volt.). Létá rychlostí 190 km/hod. ve vodorovném letu, má el. zatahovací odpružený podvozek, poziční osvětlení, podvozkový reflektor, hmotnost 4,3 kg.

Úprava modelu Timber Karla Zadrobílka (květen 2021)

K. Zadrobílek předělává Timbera 110 od Hangar9 (rozpětí 2700 mm) na turboprop motor. Úprava znamená předělat motorovou přepážku, kompletně vyztužit trup, uchycení motoru a podvozku. Timber bude vybaven vlečným háčkem a křídla budou mít osvětlení. Původní pohon benzínovým motorem DLA 55 je nahrazen turbovrtulovým Wren44 Turboprop. 

Junkers Ju-87 Stuka Saši Šponera (květen 2021)

Slova autora: ...Posílám obrázky mé zimní tvorby. Model Stuky podle plánu Nicka Ziroliho, tentokrát v originální velikosti. Před vánocemi zjišťuji, že svíčky na stromek jaksi nesvítí. Vyrazil jsem proto do OBI pro nové a jak se tak potuluji krámem, vidím chlápka od nich, jak nese tabuli špinavé a obouchané dýhy asi metr na metr. To je na prodej? Ptám se, a co zato? Jo a myslím 80 Kč za to chtěj. Tak to beru aniž bych věděl, co s tím budu dělat. A protože vánoční svátky jsou dlouhý, nic moc se neděje, cítím potřebu do něčeho říznout. No a když mám tu dýhu, tak to chce něco velkýho. Probral jsem zásoby a vidím, že to vychází právě na Štuku, když pořídím 10 prkýnek balsy a nějaké barvy.
Všechno ostatní jsem už měl. I když mám různé elektrické pilky, tak vyřezání přepážek proběhlo vše klasickou ruční lupínkou, je to rychlejší a také přesnější. Práce je příjemná ovšem do doby, než to slepíš všechno dohromady. Tady už je nutný improvizovat, jak se kam vejít. Křídlo je polystyren potažené dýhou, trup konstrukční a olaminovaný. Výškovka je sundávací aby to bylo možné uložit. Motor tam mám Torq-Pro 70 ccm čtyřtakt a ještě neběžel, tak zkušenosti zatím nemám. Akorát kabinu a haubnu jsem objednal přímo v Americe - taky další zajímavá zkušenost. Laminování je klasickou pryskyřicí od firmy JINO a barvy z drogerie ve sprayi. Křídlo má křidélka a vnější i vnitřní klapky vše ovládané 4 servy.
Celý model je natřen štětcem polyuretanem na podlahy a vypadá to celkem slušně. Měl jsem obavy aby se nelesklo, protože pak je to hračka a ne letadlo, ale myslím, že to dopadlo dobře. Ještě  promýšlím odpružení podvozku, nápad mám, ovšem důležitá je pevnost, aby se nějak neohnulo.V současné době je Stuka už v letovém stavu, akorát dodělat kabeláž a vše náležitě seřídit. Ještě mi chybí několik dodělávek, tak termín záletu netuším. Kamufláž je podle Hanse Rudela, co mi ještě chybí, je kužel na vrtuli.

Jet Su-34 Jirky Charváta (duben 2021)

Suchoj 34 je postaven v měřítku 1:10, což dává rozpětí 1450mm, délku 2350mm a letovou hmotnost váha 6500g. Model pohánějí dvě dmychadla o průměru 90mm. K elektronické výbavě patří 2 regulátory 120A, baterie  2x 6S 5500mAh, jež odbírají za letu 80A na jedno dmychadlo. Letový čas je okolo 5 -6 minut na jedno nabití. Telemetrie hlídá odebíraný proud a kapacitu, v Sučku jsou dva samostatné elektrické obvody: přijímačový a pohonný.  Stavba s přestávkami trvala cca od podzimu 2019 do podzimu 2020.

Model je postaven se soklového polystyrénu ,díly jsou vyříznuté odporovou pilou, půlka modelu je slepena ze 16 dílů. Model je po slepení kytován (šlehaným tmelem One Time), poté potažen skelnou tkaninou 33g/m2 a vodou ředitelnou pryskyřicí Eze-Kote. Výsledný nástřik je vodou ředitelnými barvami.

Stavitel zatím nemá mnoho zkušeností s létáním, obtížností bylo stanovení skutečného těžiště modelu.

Soutěžní větroň Elán Zdeňka Hamáka (březen 2021)

 Jsou tomu právě dva roky co jsem byl přesvědčen kamarádem, instruktorem a zároveň trenérem Vladimírem Bezdíčkem z Pardubic, abych se s ním zúčastnil seriálové soutěže O perníkovou chaloupku, kterou pořádá LMK Pardubice. Jedná se o soutěž kategorie RCH. Jedná se o soutěž větroňů o rozpětí 1,5m, řízené směrovkou a výškovkou. Modely jsou vystřelovány gumou prodlouženou o lanko. Maximum je 3-minutový let s přistáním do čtverce. Jeden je větší bez bonifikace a druhý menší s bonifikací. Létá se čtyřkolově a započítávají se tři lepší výsledky. Létá se po třech najednou. Soutěže se zatím létají na letišti v Ostřešanech a Podhořanech, kde je pořádajícím klubem RC LIMIT Nový Dvůr. Pro letošek je v seriálu vypsáno pět termínů (3.5. Podhořany, 15.5. Ostřešany, 14.6.Ostřešany, 9.8.Podhořany, 6.9.Ostřešany). Jsou to pohodové soutěže mezi příjemnými lidmi. Přijeďte se minimálně podívat, v lepším případě si i zasoutěžit.S jakým modelem se já účastním soutěží? Jak je z nadpisu patrné jedná se o model Elán od firmy VEKAmodel. Byl to prototyp. Získal jsem laminátový trup a výřezy žeber. Stavba je velice jednoduchá, protože žebra jsou nasunuty na uhlíkové trubce. Náběžku tvoří také uhlíková trubička. Sesadit a zakapat řídkým vteřiňákem. Jde to velice rychle od ruky. Tím, že se jednalo o první model, vymýšleli jsme jak uchytit křídla k trupu, aby vydrželi prvotní nápor při vystřelení. Vyřešil jsem to tak, že jsem provrtal tehdy ještě dubový špalíček, který jsem následně rozřízl a přilepil k uhlíkové trubce. Tím bylo dosaženo rozložením sil do nosníku. Výškovku jsem také dostal, tak že jsem lepil jen směrovku. Pak už to jen zkompletovat a těšit se na první starty. Hlavní zálet a seřízení bylo na majiteli firmy Petera Kapuscinského. Mírné dovážení a jinak pohoda. Do dnešního dne došlo již k několika úpravám. Především byla snaha model odlehčit. Snížili se průměry použitých trubek v křídlech, jeden z kolegů vynechal položebra, odlehčoval frézováním i odtokovku, odlehčil se při výrobě i trup. Dnes už to i tak trochu přeháníme, že sháníme lehká serva a chceme použít lipol baterie. Vzhledem k tomu, že můj prototyp váží 365g, tak kolega se po všech úpravách dostal  na 270g. Peter postavil  celkově rozebíratelný model a dostal se na váhu něco málo přes 400g. Dle mého názoru bude univerzální váha do všech povětrnostních podmínek těsně pod 300g. Je to paráda, když se sejde naše malá skupina a po nebi se majestátně posouvá 4-5modelů Elán.Jak jsem již napsal, přijeďte se minimálně podívat, v lepším případě zvýšit počet účastníků na soutěži. 

"Bandaska" P-47D v hangáru Mirka Berana (únor 2021)

Technické parametry Thuderbolta: rozpětí 1850 mm, serva 9 ks Hitec, ovládání křidélka, klapky, motor, výškovka, směrovka, zatahovací podvozek, motor MVVS 26 cm3. Po dokončení stavby P47 jsem se rozhodl, že svého Thunderbolta vybavím kokpitem. V místě kokpitu jsem vyřízl obdélníkový otvor, odpovídající rozměru plastovým výliskům kokpitu od firmy Top Flite, kterou prodává firma MODELCENTRUM s.r.o. v Pardubicích. Jednotlivé plastové dílky jsou vyřezány, vystříhány, nabarveny a nakonec nalepeny. Vystřihování přístrojů do palební desky byl „oříšek“ vzhledem k rozměrům přístrojů. Jelikož zaměřovač nebyl součástí stavebnice, rozhodl jsem se ho vyrobit. Tělo zaměřovače je vysoustruženo z hliníkových kulatin, poté je řezán, broušen a natřen. Skla zaměřovače jsou vyrobena z víčka na modelářské špendlíky a spodní sklo je polepeno reflexní žlutou samolepkou. To vytváří dojem, že je zapnut. Po dokončení je zaměřovač přišroubován k palubní desce. Na zadní části kokpitu jsem vytvořil pojezd kabiny ze smrkových lišt a opatřil nátěrem.

"Bezocasník" Hai-2 vzniká v dílně Karla Drye (únor 2021)

Technická data: rozpětí 1800 mm, motor AXI 2220/12 Long, Regulátor Ray 30A, Serva 4 x E max ES 08MDII, předpokládaná baterie 4S1 cca 2200 mAh, na posledních dvou snímcích představa, jak by model po dokončení mohl vypadat. 

Foto autor

Elegantní Twister (Graupner): stavba a létání (leden 2021)

Představovaný Twister od firmy Graupner vznikl jako mnoho podobných stavebnic modelů vzhlédnutím se ve velkém letadle. Twister je akrobatický speciál, který vzhledově vychází z ladných křivek letadla Spitfire a zachovává si jeho eleganci a vytříbené tvary.

Ve stavebnici je prakticky hotový, tj. má všechny součásti potažené nažehlovací folií a je detailně vybaven, včetně zatahovacího podvozku. Na staviteli tedy je, a by vše "dal dohromady" a zprovoznil. Vlastní sestavení začínáme kompletací křídel. Ta mají ovládána křidélka vztlakové klapky, proto je přibude i další servo a jeho náhon. Serva jsou standardní (50 gramů) a byla použita v digitálním provedení. Náhony křidélek a klapek použijeme z bohatého přiloženého příslušenství. Stavba pokračuje poněkud složitější částí, a tou je instalace zatahovacího podvozku, ovládaného dalším servem. Je potřeba vyříznout foliový potah v místě podvozku, instalovat servo a nanečisto vyzkoušet jeho mechaniku. Po nedobrých zkušenostech je žádoucí zpevnit uchycení podvozku (nejlépe překližkou 8 mm), protože "vietnamská" varianta je křehká a naprosto pevnostně poddimenzovaná. Po sestavení a odzkoušení jsou křídla hotová.

Trup má již instalovaná táhla k VOP a SOP a tak není velkým problémem zprovoznit ocasní plochy. Snad jen drobné přemýšlení vyžaduje ostruha, resp. její umístění tak, aby bylo možné zespoda přilepit plastový kryt. Asi největší promýšlení vyžaduje instalace motorové přepážky a uchycení motoru. Záleží na konkrétních rozměrech motoru, a by se použily vhodné distanční podložky, aby došlo i potřebnému vyosení motoru doprava a dolů. Motorové lože je rozměrné a s výhodou pojme i regulátor otáček. Mezi přepážkou a centroplánem je prostor pro baterii, v našem případě lipokami 3S1P 3300 mAh a to dvakrát v sérii za sebou. Nakonec vybavíme kabinu fešáckým pilotem a kontaktním lepidlem přilepíme průhledný překryt.

Technické parametry hotového modelu: rozpětí 1700 mm, délka 1430 mm, letová hmotnost 4350 gramů, motor Leopard 5056, vrtule 14 x 8, regulátor 70 A, SBEC 10 A, 3300 mAh 6S/1P, 9 serv.

Létání s Twisterem: bezproblémové starty s dostatkem výkonu, model zvládá základní akrobacii a letové prvky, v rovném letu stabilní, jen je třeba se vyhnout malým rychlostem, při kterých má tendenci padat po křídle, vztlakové klapky jsou dostatečně účinné, a to především při přistávání. Při prvním přistání "odešlo" uložení podvozku, proto následovalo masivní zpevnění v centroplánu křídla. Modleu to ve vzduchu i na zemi sluší...