RC letadla |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mirek Dobrý stále tvrdí, že se do jeho panelového domu už nemá šanci dostat žádný další model. Přesto na podzim neodolal a ze zahraničí si objednal CNC "klasiku" model jednoplošníku Fokker E III. Jedná se o klasickou stavebnici, s vyřezávanými díly a veškerým materiálem, který je třeba ke stavbě a jejímu dokončení. Protože tradičně vše pasuje k sobě a jednotlivé komponenty jsou přesné, stavba rychle ubíhala za několik týdnů se z papírové krabice vyklubal pohledný model. Fokker má rozpětí 1500 a jeho letová hmotnost je něco okolo 2150 gramů. Je poháněn elektromotorem řady 3542 s tříčlánkem lipolek. Nebyl by to ani stavitel, kdyby opět neudělal některé díly zcela po svém. Tak mimo jiné upravil uchycení drátů křídla, uchycení pohonné baterie a kokpit letadla. Je zajímavé, že všechna imatrikulace a barevná výzdoba Fokkera je stříkaná, nejde tedy o samolepky nebo folii. Výsledek je velmi pohledný. Navíc model velmi dobře létá, o čem se můžete přesvědčit při shlédnutí videa ze záletu Fokkera. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Někdy přicházejí inspirace ke stavbě našeho modelu třeba jen pohledem na cizí díla, která objevíme ve velkém světě internetu. Ne jinak tomu bylo i v případě mini delty Xelio. Originál plánku a mnoho skutečných provedení modelů se objevuje ve francouzském webu JIVARO.org. Stačilo jen stáhnout potřebné podklady, upravit rozměry a mohlo se stavět. Minidelta Xelio o rozpětí 520 mm byla u popisovaného modelu zvětšena na 780 mm. Základem stavby jsou vyřezané díly z balsy 5 mm, jejich tvarování se dokončí na jednoduchém plánku. Trup tvoří díly z balsy 3 mm a rovněž svislé plochy jsou z tohoto materiálu. Model je potažen transparentním Solarfilmem, pohání jej v současnu elektromotor Leopard s vrtulí 7 x 4 palce. Pohonná baterie je dvoučlánek lionek JETI o kapacitě 2200 mAh. Model má dvě serva a 20 A regulátor. Letová hmotnost je 345 gramů. K létání: po pravdě řečeno si pilot přilétání s tímto diblíkem moc neodpočine, delta je rychlá a svižně reaguje na polohu řídící páky vysílače. Přesto létá bezpečně a pohledně... Jen dodatek: Xelio bylo vzorem pro u nás stále se rozšiřující model Xenie (konstrukce B. Janáček), který je o něco větší, ale zachovává si základní znaky svého vzoru. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model Babi 3XL je ze stavebnice firmy Hiesbok a má rozpětí 1420 mm, při délce 1080 mm a očekávanou letovou hmotnost okolo 1250 gramů. Mirek Beran model postavil a vybavil ho netradičním designem. Bambi se podobá americkým letadlům typu Cessna nebo Citabrie a přiznejme, že mu to sluší. Požádali jsme stavitele o další informace o modelu a létání - až budou, pak tento popis doplníme. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye dokončil stavbu meziválečné stíhačky Avia B-534 a v současné době probíhá její zálet. Letové vlastnosti je třeba vychytat... To mu ale nebránilo ve stavebním nadšení, které přenesl na tvorbu oldtimeru Playboy z CNC výřezů. Model má rozpětí 1300 mm, elektromotor 2212/12 a budou ho pohánět dvě lionky 2600 mAh. Tak se těšíme na fotky z prvních letů... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legendární kluzák R. Čížka, avšak v Rc provedení si postavil pro potěšení Radek Menšík. Model je z CNC výřezů a tak jeho stavba je rychlá a hlavně přesná. Jsou řízena kormidla a veškerá elektronika je v hlavici modelu. Až stavitel Vosu zalétá, určitě se pochlubí letovými snímky... Foto R. Menšík | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye si pro radost postavil RC deltu, která v českém prostředí dostala název Xenie. Původní model je z Francie a má název Xelio. Ověřenou a upravenou konstrukci dodává B. Janáček jako vyfrézovaný "rozsyp" o rozpětí modelu 900 mm. Bližší info na stránkách zmiňovaného modeláře. Zbývá dodat, že v modelářském světe je Xelio (Xenie) velmi populární, jde o svižný ale stabilní model, který se vyrábí v několika velikostech a s různými typy pohonů. Foto K. Drye |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elektrolet BD-8 byl postaven z dnes již historické stavebnice jihlavské firmy Kostka Modelcentrum. Jde o polomaketu ameriského amatérského letadla, které se objevilo na obloze v 80. letech minulého století. Model je netypický několika zvláštnostmi: tou největší je použití hmoty ABS nejen na motorový kryt, ale na celý trup. Je to něco za něco - trup je na jednu stranu lehce opracovatelný s minimálním využitím balsy, na stranu druhou má ale větší hmotnost a to i v ocasní části, což znamenalo dovážení 90 gramy olova pro dodržení těžiště. Stavba (resp. sestavení) trvalo okolo 15 hodin klasické modelařiny (instalace pohonu, serv a táhel, kabina a její vybavení). Zálet byl krkolomnou záležitostí, nicméně model ho přežil a po vytrimování létá spolehlivě i v termickém prostředí. Technické údaje: rozpětí 970 mm, délka 730 mm, hmotnost 980 gramů, pohon A2814, 1800 mAh 3S/1P. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mirek Dobrý je neúnavný modelář. Dokazuje to jeho poslední "kousek", kterým je maketa britského dvojplošníku Tiger Moth. Vznikla se stavebnice (kitu) jak je vidět z připojených fotografií. Mirek si dal záležet také na "kabátu" modelu: potah je Oratexem, stříkáno akrylovými barvami s vlastnoručně vyrobenou imatrikulací a designem. Tiger Moth už má za sebou úspěšný zálet a jeho stvořitel ještě "ladí" poslední parametry, aby létal podle nejlepších představ.
Údaje
o modelu: rozpětí 1400mm, délka1100mm, motor Dualsky XM4255EA-4,5- 790 KV,
1128W, vrtule 14/7 (zatím), regulátor E-flite 60Amp, akumulátor 4S 3300mAh
Power6, letová hmotnost 2500g. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Před lety se na našem webu objevily fotky z mé stavby
modelu Bellanca. Jak běžel čas, podařilo se nám jí dvakrát rozbít. Po druhé
havárce jsem se rozhodl, že oprava už nebude. Zbyly mi však křídla a mnoho
dalších věcí. Tak se zrodil nápad postavit si model letadla Ultra a vše
využít. Letadlo je dle mého názoru, tak škaredé až je hezké, ale hlavně je
to trochu něco jiného. Proto možná s návrhem tohoto letadélka vyhrál pan
Martin Gál konstruktérskou soutěž ke 40.
výročí vzniku časopisu Modelář. Vzhledem ke zvětšení na rozpětí 2400mm jsem
z původního plánu použil pouze obrys trupu, VOP a SOP. Stavba ač se na první pohled zdála, jako hračka s sebou
přinesla několik úskalí. Určitě se však shodneme, že právě proto nás
modelařina baví. Něco vymýšlet, zkoušet, vyrábět, nebo se obrátit na
kamarády s prosbou o pomoc o tom to je. Já řešil na modelu tři pro mne
zajímavé úkoly.
1.
Z křídel bez vzepětí udělat křídla se
vzepětím se zachováním původních pouzder na spojovací trubku.
2.
Vyřešit uchycení demontovatelné VOP a SOP
k trubce trupu.
3.
Konstrukce „lehkého“ trubkového podvozku. Celý model je postaven z tradičních materiálů. Rád bych
zde zmínil firmu Laser Modely, kde se mi povedlo sehnat „opravdové“ duralové
trubky. Povrchová úprava bude barvami na auta. Vzepětí křídel jsem vyřešil
zalepením nových pouzder menšího průměru do stávajících. K uchycení VOP a
SOP jsem vyrobil kompozitový slepenec a na konstrukci podvozku jsem použil
kombinaci pružinového drátu a uhlíkové tyčky s hliníkovými a nerezovými
trubičkami. K pohonu modelu bude sloužit motor Roto 35 Vi. Rád bych
s modelem vlekal větroně, proto do budoucna možná nastane výměna za silnější
motorovou jednotku. Místa je dostatek a hlavně přístup k motoru je super. Závěrem bych rád vzpomněl na mého strejdu z Lanškrouna,
který mě k modelařině přivedl a tohle letadlo si chtěl postavit. Bohužel už
to nestihl… |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[photogallery/photo00005249/real.htm] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karel Drye se mohutně chystá na letošní letovou sezonu. Zimu věnoval mimo jiné stavbě krásné makety československé meziválečné stíhačky Avie B-534. Model je poháněn elektromotorem Leopard 4260, s baterií 4S/1P 3300 mAh, použitá serva jsou Corona 339 a 399 (vždy 2 kusy). Vše je vyřezáno na frézce a zbývá dodat, že rozpětí modelu je 1300 mm. Až autor dokončí Avii, určitě se pochlubí novými snimky! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Druhou novinkou Karla Drye pro letošní leteckou sezonu je "klasika": dvojplošník SE-5 o rozpětí 990 mm. Trup je laminátový, ostatní je klasická stavba z balzy a překližky. Pohon obstarává motor AXI 2208, které "krmí" lipolky 2200 mAh. Kormidla a křidélka jsou ovládána servy Corona 339 a 399. Na fotografiích chybí vzpěry, které už Karel dokončil a pochlubil se i tím, že SE-5 už má za sebou úspěšný zálet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model
Crack Camel je inspirován slavným stíhacím letounem první světové války.
Stavební návod vede stavitele krok za krokem, až k úplnému dokončení modelu.
Vlastní stavba je velice příjemná a intuitivní, konstrukce promyšlená a
vyztužená uhlíkovou kulatinou. Výrobce k modelu dodává set se čtyřmi
digitálními servy, regulátorem 15A/2A, pohonnou jednotkou
X2206/1400 a vrtuli 8x4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Model Dakr mě zaujal svými líbivými tvary připomínající
letadla z 1. Světové války. Popis modelu vyšel v časopise RC Modely 7/2017.
U autora jsem objednal plán a zvětšil ho na požadované rozpětí 1900mm. Od
začátku stavby jsem chtěl, aby byl model plně akrobatický, proto jsem při
stavbě použil symetrický profil a celkově zpevnil celou kostru modelu. Ke
stavbě jsou využity standartní materiály. Jako předloha pilota jsem posloužil já. Kolegyně mě
naskenovala se všemi doplňky včetně kníru a vytiskla pomocí
3D tisku. Figurka vypadá dobře,
dokonce jsem se poznal. Bohužel jsem opět bojoval s hmotností. Po náročné
odlehčovací operaci jsem nakonec skončil na 80g. Na potah trupu, VOP a SOP
je použita tkanina Upraca, křídlo je potaženo do kříže dvěma vrstvami
Vliesu. Celý model je nastříkán barvami na auta. K pohonu modelu má sloužit
čtyřtaktní benzínový motor OS MAX GF 30. Záměrně píšu má, ale neslouží. Po
pár nastartováních není možné motor seřídit, při otevření karburátoru naplno
motor zhasne. Po dlouhém hledání
příčiny vše nasvědčuje ucpanému palivovému čerpadlu olejem. Tato závada je
opravitelná, nicméně stále se opakující, proto jsem se na doporučení rozhodl
vyměnit stávající karburátor za karburátor Walbro. Snad se tímto závada
odstraní a model bude konečně provozuschopný. Místo pocitů z prvních letů, protože model ještě
neletěl, historka na konec: měsíc jsem se neholil, abych měl z čeho před
skenováním pilota vykouzlit pořádný knír, když nastal den skenování radši
jsem ani nechtěl jít do práce. Všichni se mi opravdu smáli a řekli mi, že
jsem si popletl duben s listopadem. Skener celý týden nefungoval a já
s knírem proklínal kolegyni. Nakonec se vše povedlo a já říkám kolegyni: „Už
se moc těším, jak se doma konečně oholím.“ A ona na to: „Jsem ti ten knír
mohla vymodelovat v počítači.“ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Myslím, že to známe mnozí. Havarovaný model sice neskončil v popelnici, ale na skrytém místě čeká, až se rozhodneme dát mu druhou šanci tím, že ho opravíme. Stejný osud potkal i SkyRaidera (od firmy Aero-Naut), který přes 20 let odpočíval v depozitu a čekal na znovuzrození. Stalo se... Model po 32 hodinách oprav už opět létá a na rozdíl od původního provedení s několika viditelnými úpravami: má oddělávací křídlo, upravený centroplán pro využití na našem letišti dostal také podvozek se řízenou ostruhou. Ještě pár technických dat: rozpětí 1055 mm, délka 880 mm, hmotnost 850 gramů, pohon inrunner RAY B2835/05, vrtule sklopná 6 x 4,4, baterie lipol 1800 mAh. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[photogallery/photo00022929/real.htm] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stavitel píše: ... Bambi 3XL je experimentál od formy Hiesbok o rozpětí 1420 mm, délce 1080 mm a letové hmotnosti cca 1250 gramů. Pohání ho elektromotor AXI 2820/10, s regulátorem 40 A a lipolkami 2200 mAh. Jednotlivé díly jsou označeny barvami a zabaleny do igelitových sáčků a díky tomu ej stavba nejen přehledná, ale také příjemná. Konstrukce modelu je promyšlená, stavba pak probíhá spíše intuitivně a dává staviteli možnost k osobním úpravám. Např. k vytvoření pumovnice, prostoru pro fotoaparát, případně pro přídavný akumulátor pro prodloužení letu modelu. Křídlo je vybaveno vztlakovými klapkami a spolu s křidélky umožňuje velmi dobrou letovou stabilitu v různých letových režimech. Křídlo lze vybavit generátory vztlaku, které zlepší stabilitu letu při různých rychlostech. Na modelu budu pokračovat nejspíše po skončení sezony, mám vymyšlený marking, ale o tom až příště... (foto autor). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[photogallery/photo00000778/real.htm] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tahle variace na doby modelářsky minulé vznikla zajímavým způsobem. Při úklidu dílny a myšlenkách o tom, co se vše objeví kontejneru, byl objeven balsový trup, hned vedle byla křídla "no name" a v rohu se krčil výškovka z havarovaného Spitfira. Když se vše dalo dohromady, chyběla jen SOP. Ta vznikla jako polovina VOP zmíněného "Spita", vysocháním z balsy 3 mm. Po potažení a vybavilo servy a motorem s regulátorem, vzniklo Retro. Nelétá špatně, je dostatečně pohodové i obratné a zatím dělá radost. Ostatně je možné se podívat na video s letovými ukázkami... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na drátech to také létá - mistrovské kousky Pavla Pastyříka (prosinec 2018) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na prvních dvou fotkách je historik Bely Krizsmy z Maďarska z roku 1959.
Pohon bude motorem MVVS 2,5R z r. 1958, kterého se podařilo sehnat, vnitřek
avšak chybí a bude jej třeba vysochat. Vana je z hořčíkového odlitku, zbytek
je vydlabán a vybroušen z lípy (příprava na letní setkání příznivců
kruhového letu). Motory které do toho o volných chvílích dělám, jsou
pozůstatky po p. Pffefovi včetně přípravků a já se snažím z toho dva
krasavce udělat (foto 3). A nakonec to jsou dva kusy FAI modelů se kterými
bych rád reprezentoval v Bulharsku na ME. Uvidíme jestli my vyjde nominace,
jsou kolem toho neprůhledné tahanice... Éro tvoří duralová vana, na
frézovaný 3D zadek je dlabaná lípa, zbytek je uhlík do forem. Motor Profi z
Ukrajiny, s nímž jsem letěl 297km/hod., což je nový ČR rekord, který ale
musím stvrdit o Světovém poháru v Hradci (neměl jsem oficiální časoměřiče).
Autor dodává v závěru: "Jinak nedělám nic ležím u televize a užívám si
dlouhých zimních večerů |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozestavěná orchidej větroň Ka-18 Zdeňka Švece (prosinec 2018) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdeněk Švec poslal fotky ze stavby klasické větroňářské orchideje s názvem Ka-18. Klasická "žbrdličková" stavba přináší nejen radost svému staviteli, ale klade důraz na přesnost a souosost - především trupu kluzáku. Těšíme se, že další fotky ukáže další postup stavby a ve finále dokončený krásný model... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
To jsem ještě neměl - tato věta může být dobrým důvodem ke stavbě "něčeho", co ještě nemáme v našem hangáru. Tak tomu bylo i zvažování postavit samokřídlo Baby-Hai, velmi rozšířené mezi modeláři v Evropě. Mírně upravenou stavebnici ve styl kit nabízí firma Laser Modely B. Haly z Vizovic. Za 390,- Kč modelář získá výborně připravené stavební díly (žebra, bočnice trupu, přepážky, díly SOP atd.), což umožní relativně přesnou a dostatečně rychlou stavbu. Součástí nabídky je i plánek v měřítku 1:2. Zbývá dodat, že na internetu je přemíra fotografií (i stavebních návodů), jak tohoto bezocasníka dát dohromady. Samotná stavba nebyla ničím obvyklá, jen je třeba myslet na tzv. negativy na koncích křídel. Model totiž nemá autostabilní profil a dobré letové vlastnosti tím vznikají již při stavbě nosných ploch. I tak pro létání se doporučují zvednutá křidélka o nějaký ten milimetr nahoru. To se potvrdilo i při záletu, který v podstatě proběhl spořádaně a spočíval (jak tomu bývá i jiných případech) jen ve vytrimování VOP a křidélek. Model je poměrně rychlý, ale stabilní a zvládá i nějakou tu akrobačku ve vzduchu. Nakonec parametry: rozpětí 990 mm, délka 530 mm, letová hmotnost (s lipolkami 1600 mAh) 540 gramů, stavební čas 38 hodin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Text a foto TomSva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lidé si mají dělat radost. Tou poslední z rodu modelářského je maketa polského historického větroně Salamandra, která se nově objevila v hangáru Radka Menšíka. Model o rozpětí 3300 mm, s elektromotorem na přídi, má hmotnost okolo 5000 gramů a létá s lipolkami 5000 mAh.
Foto R. Menšík |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rozpětí 1400 mm, více na stránkách AstraModel, nebo Pelikan Foto M. Dobrý |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor píše: ....motor ray 4235/05 vrtule 11x5,5 APC. regulátor 50A. Serva 4x HS 430 HB. Baterie budou Lion 2100 mAh nebo 2600 mAh tříčlánek a je to model Supersportster EP od Pelikána rozpětí 1220mm, délka 990mm, hmotnst 1380 gramů (mělo být 1360). Protože zadek mám těžší, tak přišlo dalších asi 80g olova do předku. Tak ještě čekám na počasí na zálet...
Foto J. Machek |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3D akrobat TRINITI firmy VA Models (březen 2017) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EPP "placky"jsou mezi modeláři všech věkových kategorií velmi oblíbené. Důvodů je několik, ale hlavním asi je, že za relativně malý peníz poskytují pilotům v nejrůznějším "stavu vývoje" pohodové poletadlo, které obvykle umí více, než jeho majitelé. Skoro nenahraditelné jsou tyto modely pro nácvik akrobacie i pro pořádné vyřádění se na malém prostoru. Typickým představitelem je model Triniti od VA models, jehož stavbu připomínají následujícím snímky. Na rozdíl od originálu popisovaný "kousek" má oddělovací křídla, kabely vedené vnitřkem konstrukce, "kulturnější" zabudování serv a pár dalších vylepšení. Zbývá dodat pár technických údajů: rozpětí 985 mm, délka 1035 mm, motor PJS 900, vrtule 11 x 5 a se tříčlánkem 1600 mAh letí ve vzduchu 580 gramů. Video je na: https://www.youtube.com/watch?v=plXwcUC3EtA |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto: TomSva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V pořadí druhou Bellancu, a také od firmy LaserModely si pořídil Saša šponer pro novou sezonu 2017. Známý model o rozpětí 2440 mm je povedenou stavebnici, kteří umožňuje model pohánět jak spalovacím, tak elektromotorem. To první platí pro Sašovu krásku. Od záletu modelu "zdržuje" stávkující motor. Stavitel očekává, že po výměně ložiska se strojovna" bude chovat způsobně a Bellance dodá potřebné "koně". Sašo - at to létá! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto: S. šponer |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EPP maketu slavné britské stíhačky SE-5 staví přes zimu Karel Drye. Dvě křídla jsou dvě křídla, proto ještě nějaký čas bude trvat, než se Karel pochlubí fotografiemi hotového modelu.Tak at to létá! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto K. Drye |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kdo by neznal polské akrobatické větroně Swifta či Foxe? Toho prvního v modelovém provedení má před dokončením Mirek Beran. jde o model s těmito parametry: rozpětí 2500 mm, letová hmotnost 2600 g , motor Axi 2820/10, vrtule 11x6 , baterie 3. čl. LiPol 3500 mAh, ovládané funkce M, Kř, V, S, aerodynamické brzdící štíty, 6 x servo. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto M. Beran |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Choceňská továrna na letadla Ing. P. Beneš a Ing. J. Mráz byla v meziválečném období jednou z nejčilejších leteckých firem na území někdejšího Československa. V krátké době 5 let vznikla celá řada dřevěných prototypů i sériových strojů, jejichž společnými znaky byla ladnost, klasická stavba, většinou dolnoplošné uspořádání, řadový motor a názvy ve spojení se slovem Beta. I po více jak 70 letech jsou některé letouny vděčnou předlohou pro modelářské zpracování. Modelová řada Be-52(56) se zalíbila firmě LaserModely B. Haly a tak vznikla stavebnice modelu o rozpětí 1510 mm. Zalíbila se i Karlu Dryemu, který "Betku" postavil v červeném provedení a několika fotkami dokumentoval její vznik. Tak ať dobře létá! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto autor |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Který příznivec letadel by neznal střemhlavý bombardér Ju-87 Stuka? Robusní dolnoplošník zvláště v první polovině druhé světové války působil obrovské materiální i lidské škody na straně spojenců. Stuka byla typická mnoha faktory: ty viditelné se týkaly především dvojitého lomení křídel, k těm dalším patřila použití náporové sirény bombardování (zvyšoval se psychologický účinek útoku) a v neposlední řadě byla Stuka jedním z prvních strojů, které vlastnili "nějakou" automatiku, konkrétně při vybírání letu z střemhlavého pádu. Těžko říci co vedlo Sašu šponera ke stavbě zmiňovaného modelu. V každém případě se Stuka povedla a velmi dobře létá. Jde o stoprocentní ruční práci - od návrhu plánu až po zalétání. při rozpětí okolo 1800 mm nejde o drobka, nicméně lehká stavba dává modelu pohyblivost a realistický let. Stavitel se pochlubil, že zvládl i stavbu kabiny (z PET láhve) a jeho rukama vznikl také laminátový motorový kryt. Inu kdo umí - Určitě se model bude líbit všem, kteří se sním setkají. jedinou námitku utrousí zavilí elektroletci, protože pro ně éro vonící metylem tak trochu ztrácí na přitažlivosti. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto S. šponer a TomSva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stíhačka firmy Grumman F6F Hellcat byla prvním strojem nové americké generace, se kterým je spojována nadvláda letadel nad Pacifikem (1943), do té doby ovládaným japonskými stroji. Robusní stroj s hmtností přes 4 000 kg a "maximálkou"620 km/hod. byl pádnou odpovědí na "drzá" japonská Zera. Typ patří k mnohokrát zpracovaným modelům nejrůznejších velikostí. Model o rozpětí 1000 mm vyráběla také dnes již zaniklá firma Scorpio. Tento "kousek" z EPP můžeme vidět na RC plácku, pohání ho elektromotor řady 35/28 s třílistou vrtulí. Při hmotnosti okolo 650 gramů je Hellcat ryclým ale stabilním modelem. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto TomSva |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ze stavebnice firmy lasder Modely, resp.. z vyřezaných dílů staví Tom Jirout dalšího drobečka, tentokráte obecně známou Bellancu. Model v kostře zachycují uvedené snímky. Zatím zbývá jen dodat, že model má rozpětí okolo 2450 mm a stavitel počítá s tím, že ho bude pohánět benzinový motor o objemu 35 cm3. Věříme, že se s novinkou v letovém stavu setkáme na blížícím se Modelářském dni. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pro normální smrtelníky je zima je časem rozjímání, procházek a četby knížek, na které během roku nebyl čas. pro modeláře je obdobím, kdy se staví, opravuje, přetvářejí se plány do podoby nové "výzbroj" na novou sezonu. Příkladem je nová L-39 Albatros, kterou na jaro chystá Mirek Dobrý. Jde o známý EPP model od firmy LM s těmito parametry: rozpětí 780 mm, délka 910 mm, letová váha 650g, dmychadlo z lehké slitiny vnější průměr 66 mm, průměr pětilistého rotoru 64 mm, motor2836L Brushless Outrunner 4000Kv. Na LiPo 3s 2200A odběr 28A výkon 300W, řízené jsou křidélka a výškovka... To by ani nebyl Mirek Dobrý, kdyby ke stavebnici nedal něco ze svých nápadů. Vybavil totiž "třicetdevítku" netradičním startovacím vozíkem, který ale není (jak bývá obvyklé) pasivní. Obsahuje totiž Rc výbavu, která umožňuje řídit směr vzletu a po odpoutání modelu se zařízení vypne. Dobrý nápad a už se těšíme, na jeho provedení na naší asfaltové dráze. Vše podstatné najdete na fotografiích, které stavitel vzorně poslal a okomentoval. Foto M. Dobrý |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mnozí modeláři našeho klubu důvěrně znají model FunCub od firmy Multiplex. Model je méně obvyklý svou konstrukcí: celý z Elaporu a hlavně vybaven nadstandardně velmi účinnými klapkali a možností vlekat větroně. V plné "náloži" veze s sebou 7 serv a obvykle jej pohání elektromotor řady 3536 s tříčlánkem lipolek a vhodnou vrtulí. FunCub je celosvětově velmi populární a ideově vychází ze skutečného Pipera, určeného k fantastickým kouskům a kreacím. proto nepřekvapí, že stejná firma se rozhodla zvětšit původní model do velikosti XL a loni nabídla modelářskému trhu. "Ixelko" se v některých ohledech liší od mladšího sourozence, jednak rozpětím 1700 mm, pak konstrukčními úpravami, které mu dodávají maketovější podobu. jde mimo jiné okovový podvozek, křídelní výztuhy a také pořádnou ostruhu, které u menšího FunCuba "zlobí. Na snímcích představujeme FunCub XL, jak ho sestavil a dovybavil neúnavný Josef Machek. Model je doplněn o specificky navržené osvětlení ze samostatného zdroje a je spojeno s ovládáním modelu. Pepovi a dalším majitelům "dospěláckého" FunCuba přejeme neméně pohodové létání, jaké si užíváme s jeho mladším sourozencem. Zbývá dodat, že model dodává firma JINO: http://www.jino.cz/funcub-xl-1700mm-stavebnice-multiplex-10365.html info o modleu lze stáhnout na tomto místě a letový projev je na videu: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Evqc45Y-_yY |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto J. Machek |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stále platí,že Vlastík Mizler je neúnavný stavitel, který má stále čím překvapit. Jeho poslední novinkou je modelářské veřejnosti dosti známá Čechie, kterou před nedávnem postavil také Pepa Machek. Na rozdíl od něj však Vlastík stavěl model "od žbrdliček" a nepoužil žádné vymoženosti CNC techniky. Inu klasika... Až se Čechie vznese nad hradeckým letištěm, určitě se stavitel pochlubí také letovými snímky. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto V. Mizler |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vlastík Mizler patří k nemnoha členům našeho klubu, kteří rádi a "fest" stavějí. Jeho poslední modelářské dítko je pěkně velké: 2400 mm a jde o notoricky známou maketu amerického víceúčelového letadla Piper LH-4. Je vybaveno do potřebných detailů a tak se pyšní maketovým podvozkem a vybavením kabiny. Vlastík model potáhl Solartexem a spodní plochy tento materiál nabarvil vodou ředitelnými barvami. Výborná kombinace i technika! Byli jsme u záletu a tak víme, že se model choval "piperovsky" a jeho let patří k majestátním - s potřebným prožitkem. Vlastíku - tak ať Ti "pajpřík" létá a přináší jen samou radost! Foto V. Mizler |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Majitel píše: ... Koupil jsem si letadlo od firmy Parkzone F4U-1A Corsair. Letadlo je z elaporu vypěněno do formy, takže na něm je dosti maketových prvků. Rozpětí 1120 mm, délka 915mm, letová váha 850 – 1230g, motor 15BL 950Kv, vrtule 2listá 9,5x7,5, regulátor 30A, baterie LiPol 2200mAh 30C 3s. Ovládané jsou tyto funkce: motor, výškovka, směrovka, křidélka, zatahovací podvozek a vztlakové klapky. V křídle je vše připraveno k zástavbě volitelného příslušenství. Zatahovací podvozek se sklápí směrem dozadu a zároveň se otáčí o 90°, šachta pro kolečko je již hotova. Vztlakové klapky mají hotovou drážku pro ohyb, stačí je tedy odříznout a nainstalovat servo do připraveného místa. Na baterii a na přijímač je dostatek místa uvnitř trupu. Pro lepší chlazení jsem udělal ve křídle otvor pro odvod vzduchu z trupu ven. První let byl docela nervák, než jsem vytrimoval křidélka a výškovku, ale pak to šlo dobře, na kormidla reaguje pěkně, když dám vztlakovky, tak může létat velmi pomalu. Ještě pár letů na doladění a radost z nového letadla bude dokonalá. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
čECHIE Josefa Machka - nový stroj na novou sezonu (říjen 2014) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pepa Machek bezesporu patří k nejaktivnějším a nejplodnějším modelářům našeho klubu. Od zapůjčení plánku po zálet jeho nejnovějšího dítka čechie uplynuly pouze 3 týdny! Pánové - kloubouky čepice dolů! Poletadlo má tyto parametry:
Tak Josefe - at Ti to létá, jako další, modelářům po republice (poslední 4 fotografie).
Foto autor a internet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BVP-1 je modelem v měřítku 1:7. Pohon obstarává motor Honda 35ccm s třístupňovou převodovkou (vpřed i vzad). Vozidlo je postaveno ze desek sklotextitu 1,5mm a 3mm silných. V koutech slepeno epoxidem a vyztuženo bukovými hranoly. Model je schopen plavby, střílení (6 ran z kanonu), otáčení věže a otevírání vlnolamu. Některé parametry: váha 30 kg, rozměry 970 x420x400mm, palubní napětí 12 V, elektrický startér. Pokud Vás tenhle "drobek" zaujal a chtěli byste si ho také postavit, autor má stavebné dokumentaci na CD a ochotně poskyně dalším stavitelům. Co zbývá? Jen nahlas obdivně pochválit Pepíka za nápaditost a vytvalost - což je ostatně pro iniciály J.M. typické! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modeláři narozdíl od medvědů v zimě nespí - naopak. Zavřou se do dílny a makají a makají. Důkazem je RC model Cáp, v retrostylu, jak ho k záletu připravil Vlastík Mízler. Historická orchidej by měla vzlétnout co nejdříve a ochutnat hradecké nebe. Věříme, že se tak stane k plné spokojenosti stavitele a že na blížícím se Otevírání hradeckého nebe budeme moci vychutnat krásu pomalého letu.
Foto: V. Mizler |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Technoavia SM92 Finist se zalíbila našemu kamarádovi Vítkovi Jelínkovi z Kolína. Líbivý univerzální hornoplošník pro 6 pasažérů o rozpětí 14,60 m a délce 9,13 m bývá v turbo provedení poháněn ruským motorem Venediev M14 o příkonu 2650 W a "utáhne" letadlo do hmotnosti 2300 kg. Známe ho jak z hradecké oblohy, tak létal na kolínském nebi - v obou případech s madarskou imatrikulací. V. Jelínek je schopný mladý muž, což dokázal nejen tím že model postavil, ale je také autorem dokonalé a hmotnostně velmi lehké konstruke. Model o rozpětí 2550 mm, hmotnosti cca 6000 gr. připravuje firma Laser modely Břeti Haly pro modelářskou veřejnost. A kompletně vybavenou např. plastovými díly. Naše fotky jsou ze stavby a létání prototypu. K pohonu postačuje elektromotor o příkonu cca 800-1000 W (Turnigy 5055/400), napájený 6článkem kapacitně "vybavených" lipolek. Potřebné odkazy: ze stavby: http://vitajel.rajce.idnes.cz/Finist/ z létání: http://www.youtube.com/watch?v=YjjgizhzaJ8
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zdeněk Švec poslal fotografie, které hovoří za vše. Nádherný poválečný "Krajánek" v typickém žlutém zbarvení, jak jich bylo přes 300 vyrobeno těsně po válce pro podporu létání v osvobozením Československu. Model se podle svého vzoru dostává do vzduchu klasickou "vlečnou". "Krajánka" na našem RC letišti asi v letu neuvidíme, protože se na omezený prostor "U Terna" jednoduše nevejde. Škoda... Pilotovi a staviteli přejeme mnoho dobrých startů a neméně tolik dobrých přistání. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto Z. Švec |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|