RC letadla

Domů
Klubové info
Akce klubu
Klubové letiste
Rc letadla
Rc vrtulníky
Rc lodě
Auta
Kity
Model.železnice
Zlaté ručičky...
Dílna a nápady
Vizitky členů
Video
JINO-náš partner

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

Samokřídlo Baby-Hai (srpen 2017)

To jsem ještě neměl - tato věta může být dobrým důvodem ke stavbě "něčeho", co ještě nemáme v našem hangáru. Tak tomu bylo i zvažování postavit samokřídlo Baby-Hai, velmi rozšířené mezi modeláři v Evropě. Mírně upravenou stavebnici ve styl kit nabízí firma LaserModely B. Haly z Vizovic. Za 390,- Kč modelář získá výborně připravené stavební díly (žebra, bočnice trupu, přepážky, díly SOP atd.), což umožní relativně přesnou a dostatečně rychlou stavbu. Součástí nabídky je i plánek v měřítku 1:2. Zbývá dodat, že na internetu je přemíra fotografií (i stavebních návodů), jak tohoto bezocasníka dát dohromady.

Samotná stavba nebyla ničím obvyklá, jen je třeba myslet na tzv. negativy na koncích křídel. Model totiž nemá autostabilní profil a dobré letové vlastnosti tím vznikají již při stavbě nosných ploch. I tak pro létání se doporučují zvednutá křidélka o nějaký ten milimetr nahoru.

To se potvrdilo i při záletu, který v podstatě proběhl spořádaně a spočíval (jak tomu bývá i  jiných případech) jen ve vytrimování VOP a křidélek. Model je poměrně rychlý, ale stabilní a zvládá i nějakou tu akrobačku ve vzduchu. Nakonec parametry:

rozpětí 990 mm, délka 530 mm, letová hmotnost (s lipolkami 1600 mAh) 540 gramů, stavební čas 38 hodin.

Text a foto TomSva

Salamandra Radka Menšíka (duben 2017)

Lidé si mají dělat radost. Tou poslední z rodu modelářského je maketa polského historického větroně Salamandra, která se nově objevila v hangáru Radka Menšíka. Model o rozpětí 3300 mm, s elektromotorem na přídi, má hmotnost okolo 5000 gramů a létá s lipolkami 5000 mAh.

Foto R. Menšík

Commander Mirka Dobrého (duben 2017)

 Rozpětí 1400 mm, více na stránkách AstraModel, nebo Pelikan                                                                                            Foto M. Dobrý

Supersportster Josefa Machka (duben 2017)

Autor píše: ....motor ray 4235/05 vrtule 11x5,5 APC. regulátor 50A. Serva 4x HS 430 HB. Baterie budou Lion 2100 mAh nebo 2600 mAh tříčlánek  a je to model Supersportster EP od Pelikána rozpětí 1220mm, délka 990mm, hmotnst 1380 gramů (mělo být 1360). Protože zadek mám těžší, tak přišlo dalších asi 80g olova do předku. Tak ještě čekám na počasí na zálet...

Foto J. Machek

3D akrobat TRINITI firmy VA Models (březen 2017)

EPP "placky"jsou mezi modeláři všech věkových kategorií velmi oblíbené. Důvodů je několik, ale hlavním asi je, že za relativně malý peníz poskytují pilotům v nejrůznějším "stavu vývoje" pohodové poletadlo, které obvykle umí více, než jeho majitelé. Skoro nenahraditelné jsou tyto modely pro nácvik akrobacie i pro pořádné vyřádění se na malém prostoru.

Typickým představitelem je model Triniti od VA models, jehož stavbu připomínají následujícím snímky. Na rozdíl od originálu popisovaný "kousek" má oddělovací křídla, kabely vedené vnitřkem konstrukce, "kulturnější" zabudování serv a pár dalších vylepšení. Zbývá dodat pár technických údajů: rozpětí 985 mm, délka 1035 mm, motor PJS 900, vrtule 11 x 5 a se tříčlánkem 1600 mAh letí ve vzduchu 580 gramů. Video je na: https://www.youtube.com/watch?v=plXwcUC3EtA

Foto: TomSva

Bellanca Saši šponera (březen 2017)

V pořadí druhou Bellancu, a také od firmy LaserModely si pořídil Saša šponer pro novou sezonu 2017. Známý model o rozpětí 2440 mm je povedenou stavebnici, kteří umožňuje model pohánět jak spalovacím, tak elektromotorem. To první platí pro Sašovu krásku. Od záletu modelu "zdržuje" stávkující motor. Stavitel očekává, že po výměně ložiska se strojovna" bude chovat způsobně a Bellance dodá potřebné "koně". Sašo - at to létá!

Foto: S. šponer

SE-5 Karla Drye (leden 2017)

EPP maketu slavné britské stíhačky SE-5 staví přes zimu Karel Drye. Dvě křídla jsou dvě křídla, proto ještě nějaký čas bude trvat, než se Karel pochlubí fotografiemi hotového modelu.Tak at to létá!

Foto K. Drye

Swift Mirka Berana (leden 2017)

Kdo by neznal polské akrobatické větroně Swifta či Foxe? Toho prvního v modelovém provedení má před dokončením Mirek Beran. jde o model s těmito parametry: rozpětí 2500 mm, letová hmotnost 2600 g , motor Axi 2820/10, vrtule 11x6 , baterie 3. čl. LiPol 3500 mAh, ovládané funkce M, Kř, V, S, aerodynamické brzdící štíty, 6 x servo.

Foto M. Beran

Beneš-Mráz Be-52 Karla Drye (prosinec 2016)

Choceňská továrna na letadla Ing. P. Beneš a Ing. J. Mráz byla v meziválečném období jednou z nejčilejších leteckých firem na území někdejšího Československa. V krátké době 5 let vznikla celá řada dřevěných prototypů i sériových strojů, jejichž společnými znaky byla ladnost, klasická stavba, většinou dolnoplošné uspořádání, řadový motor a názvy ve spojení se slovem Beta.

I po více jak 70 letech jsou některé letouny vděčnou předlohou pro modelářské zpracování. Modelová řada Be-52(56) se zalíbila firmě LaserModely B. Haly a tak vznikla stavebnice modelu o rozpětí 1510 mm. Zalíbila se i Karlu Dryemu, který "Betku" postavil v červeném provedení a několika fotkami dokumentoval její vznik. Tak ať dobře létá!

Foto autor

Ju-87 Stuka Saši šponera (2016, červenec)

Který příznivec letadel by neznal střemhlavý bombardér Ju-87 Stuka? Robusní dolnoplošník zvláště v první polovině druhé světové války působil obrovské materiální i lidské škody na straně spojenců. Stuka byla typická mnoha faktory: ty viditelné se týkaly především dvojitého lomení křídel, k těm dalším patřila použití náporové sirény bombardování (zvyšoval se psychologický účinek útoku) a v neposlední řadě byla Stuka jedním z prvních strojů, které vlastnili "nějakou" automatiku, konkrétně při vybírání letu z střemhlavého pádu.

Těžko říci co vedlo Sašu šponera ke stavbě zmiňovaného modelu. V každém případě se Stuka povedla a velmi dobře létá. Jde o stoprocentní ruční práci - od návrhu plánu až po zalétání. při rozpětí okolo 1800 mm nejde o drobka, nicméně lehká stavba dává modelu pohyblivost a realistický let. Stavitel se pochlubil, že zvládl i stavbu kabiny (z PET láhve) a jeho rukama vznikl také laminátový motorový kryt. Inu kdo umí - Určitě se model bude líbit všem, kteří se sním setkají. jedinou námitku utrousí zavilí elektroletci, protože pro ně éro vonící metylem tak trochu ztrácí na přitažlivosti.  

Foto S. šponer a TomSva

F-6F Grumman Hellcat (2016, červenec)

Stíhačka firmy Grumman F6F Hellcat byla prvním strojem nové americké generace, se kterým je spojována nadvláda letadel nad Pacifikem (1943), do té doby ovládaným japonskými stroji. Robusní stroj s hmtností přes 4 000 kg a "maximálkou"620 km/hod. byl pádnou odpovědí na "drzá" japonská Zera.

Typ patří k mnohokrát zpracovaným modelům nejrůznejších velikostí. Model o rozpětí 1000 mm vyráběla také dnes již zaniklá firma Scorpio. Tento "kousek" z EPP můžeme vidět na RC plácku, pohání ho elektromotor řady 35/28 s třílistou vrtulí. Při hmotnosti okolo 650 gramů je Hellcat ryclým ale stabilním modelem.       

Foto TomSva

Bellanca Toma Jirouta (2016, duben)

Ze stavebnice firmy lasder Modely, resp.. z vyřezaných dílů staví Tom Jirout dalšího drobečka, tentokráte obecně známou Bellancu. Model v kostře zachycují uvedené snímky. Zatím zbývá jen dodat, že model má rozpětí okolo 2450 mm a stavitel počítá s tím, že ho bude pohánět benzinový motor o objemu 35 cm3. Věříme, že se s novinkou v letovém stavu setkáme na blížícím se Modelářském dni.

L-39 Albatros Mirka Dobrého (2016, únor)

Pro normální smrtelníky je zima je časem rozjímání, procházek a četby knížek, na které během roku nebyl čas. pro modeláře je obdobím, kdy se staví, opravuje, přetvářejí se plány do podoby nové "výzbroj" na novou sezonu.

Příkladem je nová L-39 Albatros, kterou na jaro chystá Mirek Dobrý. Jde o známý EPP model od firmy LM s těmito parametry: rozpětí 780 mm, délka 910 mm, letová váha 650g, dmychadlo z lehké slitiny vnější průměr 66 mm, průměr pětilistého rotoru 64 mm, motor2836L  Brushless Outrunner  4000Kv. Na LiPo 3s 2200A odběr 28A výkon 300W, řízené jsou křidélka a výškovka...

To by ani nebyl Mirek Dobrý, kdyby ke stavebnici nedal něco ze svých nápadů. Vybavil totiž "třicetdevítku" netradičním startovacím vozíkem, který ale není (jak bývá obvyklé) pasivní. Obsahuje totiž Rc výbavu, která umožňuje řídit směr vzletu a po odpoutání modelu se zařízení vypne. Dobrý nápad a už se těšíme, na jeho provedení na naší asfaltové dráze.

Vše podstatné najdete na fotografiích, které stavitel vzorně poslal a okomentoval.

Foto M. Dobrý

FunCub XL Josefa Machka (2016, leden)

Mnozí modeláři našeho klubu důvěrně znají model FunCub od firmy Multiplex. Model je méně obvyklý svou konstrukcí: celý z Elaporu a hlavně vybaven nadstandardně velmi účinnými klapkali a možností vlekat větroně. V plné "náloži" veze s sebou 7 serv a obvykle jej pohání elektromotor řady 3536 s tříčlánkem lipolek a vhodnou vrtulí. FunCub je celosvětově velmi populární a ideově vychází ze skutečného Pipera, určeného k fantastickým kouskům a kreacím.

proto nepřekvapí, že stejná firma se rozhodla zvětšit původní model do velikosti XL a loni nabídla modelářskému trhu. "Ixelko" se v některých ohledech liší od mladšího sourozence, jednak rozpětím 1700 mm, pak konstrukčními úpravami, které mu dodávají maketovější podobu. jde mimo jiné okovový podvozek, křídelní výztuhy a také pořádnou ostruhu, které u menšího FunCuba "zlobí.

Na snímcích představujeme FunCub XL, jak ho sestavil a dovybavil neúnavný Josef Machek. Model je doplněn o specificky navržené osvětlení ze samostatného zdroje a je spojeno s ovládáním modelu. Pepovi a dalším majitelům "dospěláckého" FunCuba přejeme neméně pohodové létání, jaké si užíváme s jeho mladším sourozencem.

Zbývá dodat, že model dodává firma JINO:

 http://www.jino.cz/funcub-xl-1700mm-stavebnice-multiplex-10365.html

 info o modleu lze stáhnout na tomto místě a letový projev je na videu:

 https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Evqc45Y-_yY

 Foto J. Machek

Čechie Vlastíka Mizlera (říjen 2015)

Stále platí,že Vlastík Mizler je neúnavný stavitel, který má stále čím překvapit. Jeho poslední novinkou je modelářské veřejnosti dosti známá Čechie, kterou před nedávnem postavil také Pepa Machek. Na rozdíl od něj však Vlastík stavěl model "od žbrdliček" a nepoužil žádné vymoženosti CNC techniky. Inu klasika... Až se Čechie vznese nad hradeckým letištěm, určitě se stavitel pochlubí také letovými snímky.

Foto V. Mizler

Piper LH-4 Vlastíka Mizlera (červen 2015)

Vlastík Mizler patří k nemnoha členům našeho klubu, kteří rádi a "fest" stavějí. Jeho poslední modelářské dítko je pěkně velké: 2400 mm  a jde o notoricky známou maketu amerického víceúčelového letadla Piper LH-4. Je vybaveno do potřebných detailů a tak se pyšní maketovým podvozkem a vybavením kabiny. Vlastík model potáhl Solartexem a spodní plochy tento materiál nabarvil vodou ředitelnými barvami. Výborná kombinace i technika! Byli jsme u záletu a tak víme, že se model choval "piperovsky" a jeho let patří k majestátním - s potřebným prožitkem. Vlastíku - tak ať Ti "pajpřík" létá a přináší jen samou radost! 

Foto V. Mizler

Corsair Mirka Dobrého (2014, prosinec)

Majitel píše: ... Koupil jsem si letadlo od firmy Parkzone F4U-1A Corsair. Letadlo je z elaporu vypěněno do formy, takže na  něm je dosti maketových prvků. Rozpětí 1120 mm, délka 915mm, letová váha 850 – 1230g, motor 15BL 950Kv, vrtule 2listá 9,5x7,5, regulátor 30A, baterie LiPol 2200mAh 30C 3s. Ovládané jsou tyto funkce: motor, výškovka, směrovka, křidélka, zatahovací podvozek a vztlakové klapky. V křídle je vše připraveno k zástavbě volitelného příslušenství. Zatahovací podvozek se sklápí směrem dozadu a zároveň se otáčí o 90°, šachta pro kolečko je již hotova. Vztlakové klapky mají hotovou drážku pro ohyb, stačí je tedy odříznout a nainstalovat servo do připraveného místa. Na baterii a na přijímač je dostatek místa uvnitř trupu. Pro lepší chlazení jsem udělal ve křídle otvor pro odvod vzduchu z trupu ven. První let byl docela nervák, než jsem vytrimoval křidélka a výškovku, ale pak to šlo dobře, na kormidla reaguje pěkně, když dám vztlakovky, tak může létat velmi pomalu. Ještě pár letů na doladění a radost z nového letadla bude dokonalá. 

FunCub Vítka Jelínka (2014, prosinec)

čECHIE Josefa Machka - nový stroj na novou sezonu (říjen 2014)

Pepa Machek bezesporu patří k nejaktivnějším a nejplodnějším modelářům našeho klubu. Od zapůjčení plánku po zálet jeho nejnovějšího dítka čechie uplynuly pouze 3 týdny!  Pánové - kloubouky čepice dolů! Poletadlo má tyto parametry:

Rozpětí

2110 mm

Délka

1290 mm

Hmotnost

3200 g

Motor

6,5–10 cm3

Ovládané prvky

S, V, Kř., M, odhoz

Konstrukce

Jaroslav Kostelník

 Tak Josefe - at Ti to létá, jako další, modelářům po republice (poslední 4 fotografie).

Foto autor a internet

BVP-1 Josefa Machka (duben 2014)

 BVP-1 je modelem v měřítku 1:7. Pohon obstarává motor Honda 35ccm s třístupňovou převodovkou (vpřed i vzad). Vozidlo je postaveno ze desek sklotextitu 1,5mm a 3mm silných. V koutech slepeno epoxidem a vyztuženo bukovými hranoly. Model je schopen plavby, střílení (6 ran z kanonu), otáčení věže a otevírání vlnolamu. Některé parametry: váha 30 kg, rozměry 970 x420x400mm, palubní napětí 12 V, elektrický startér. Pokud Vás tenhle "drobek" zaujal a chtěli byste si ho také postavit, autor má stavebné dokumentaci na CD a ochotně poskyně dalším stavitelům.

Co zbývá? Jen nahlas obdivně pochválit Pepíka za nápaditost a vytvalost - což je ostatně pro iniciály J.M. typické!  

čáp Vlastíka Mizlera (únor, 2014)

Modeláři narozdíl od medvědů v zimě nespí - naopak. Zavřou se do dílny a makají a makají. Důkazem je RC model Cáp, v retrostylu, jak ho k záletu připravil Vlastík Mízler. Historická orchidej by měla vzlétnout co nejdříve a ochutnat hradecké nebe. Věříme, že se tak stane k plné spokojenosti stavitele a že na blížícím se Otevírání hradeckého nebe budeme moci vychutnat krásu pomalého letu.

Foto: V. Mizler

Finist Vítka Jelínka (2014, únor)

Technoavia SM92 Finist se zalíbila našemu kamarádovi Vítkovi Jelínkovi z Kolína. Líbivý univerzální  hornoplošník pro 6 pasažérů o rozpětí 14,60 m a délce 9,13 m bývá v turbo provedení poháněn ruským motorem Venediev M14 o příkonu 2650 W a "utáhne" letadlo do hmotnosti 2300 kg. Známe ho jak z hradecké oblohy, tak létal na kolínském nebi - v obou případech s madarskou imatrikulací.

V. Jelínek je schopný mladý muž, což dokázal nejen tím že model postavil, ale je také autorem dokonalé a hmotnostně velmi lehké konstruke. Model o rozpětí 2550 mm, hmotnosti cca 6000 gr. připravuje firma Laser modely Břeti Haly pro modelářskou veřejnost. A kompletně vybavenou např.  plastovými díly. Naše fotky jsou ze stavby a létání prototypu. K pohonu postačuje elektromotor o příkonu cca 800-1000 W (Turnigy 5055/400), napájený 6článkem kapacitně "vybavených" lipolek. Potřebné odkazy:

ze stavby: http://vitajel.rajce.idnes.cz/Finist/

z létání: http://www.youtube.com/watch?v=YjjgizhzaJ8

 

 Z-24 Krajánek Zdeňka Švece (2013, srpen)

Zdeněk Švec poslal fotografie, které hovoří za vše. Nádherný poválečný "Krajánek" v typickém žlutém zbarvení, jak jich bylo přes 300 vyrobeno těsně po válce pro podporu létání v osvobozením Československu. Model se podle svého vzoru dostává do vzduchu klasickou "vlečnou". "Krajánka" na našem RC letišti asi v letu neuvidíme, protože se na omezený prostor "U Terna" jednoduše nevejde. Škoda... Pilotovi a staviteli přejeme mnoho dobrých startů a neméně tolik dobrých přistání. 

Foto Z. Švec