RC LETIŠTĚ  "U TERNA"

Domů
Klubové info
Akce klubu
Klubové letiste
Rc letadla
Rc vrtulníky
Rc lodě
Auta
Kity
Dílna a nápady
Video
JINO-náš partner

Nahoru

Letiště a co se na něm děje

Stručná současnost:

letiště, které se dnes využívá pro rádiem řízené modely, bylo vybudováno v počátcích sedmdesátých let minulého století. Svůj podíl na vzniku této plochy měl Modelářský klub v Hradci Králové, který sdružoval a dosud sdružuje především zájemce o létání s upoutanými modely.

Od roku 1989 se na současné letové ploše létá rekreačně a pro potěšení z naší krásné záliby. Radost, o níž mluvíme, dosud kalily dvě opakující se okolnosti: neorganizovaný provoz v některých případech ohrožoval majetek obyvatel žijících v těsném sousedství letiště a současně se ukázalo, že je třeba dát létání určitý řád a pravidla. Na to neorganizovaní modeláři už síly nemají. Současně jsme zjistili, že RC letiště je na pozemku, který patří Městu Hradec Králové a že další jednání o budoucím pronájmu je možné za předpokladu, že majitel pozemku bude mít  proti sobě oficiálního partnera. 

Proto jsme se rozhodli, že posílíme řady členů jiného královéhradeckého modelářské sdružení - Juniorklubu, který existuje více jak 40 let a pod jeho střechou se daří asi 60 modelářům nejrůznějších odborností. Jsme rádi, že k této změně došlo a s velkým pochopení ze strany klubu.

Na konci června (25.6. 2006) jsme požádali Magistrát města Hradec Králové o pronájem RC letiště. Přiložili jsme návrh Letového řádu, kterým se chceme řídit při létání. Naše žádost byla vyřízena kladně a současně jsme zjistili, co nás naše záliba "bude stát" na ročním pronájmu. Naštěstí i této věci Město Hradec Králové našlo pomocnou ruku. Vypracovali jsme projekt a požádali o příspěvek na hrazení podstatné části vyměřeného ročního nájemného (předložen 31.10. 2006). Zbývající část nákladů bude hrazena laskavostí firmy JINO formou sponzorské smlouvy.

 

Od 1.1. 2007 je tedy letiště "naše" - ve smyslu řádně pronajatého majetku. Chceme se upřímně o propůjčený pozemek starat a po malých krůčcích ho "vylepšovat". Současně máme velký zájem na tom, aby létání bylo bezpečně a dostupné všem, kteří budou respektovat stanovená pravidla

Zásady létá

ní na RC letišti "U Terna"  v pěti bodech:

 

1) Využívat RC letiště mohou organizovaní modeláři z Juniorklubu Hradec Králové, kteří zaplatili roční klubový příspěvek.

2) Využívat RC letiště mohou neorganizovaní modeláři po zaplacení denního poplatku za létání (50,- Kč), a to buď u p.V. Kohouta, nebo v prodejně firmy JINO a výjimečně na letišti u pověřené osoby.

3) Všichni uživatelé se při provozu musí řídit Letovým řádem a obecně dbát o bezpečnost svou i ostatních.

4) Všichni uživatelé se dohodnou na průběhu létání - nejlépe s neformálním vedoucím létání

5) Hrubé porušení kázně a nekolegiality bude mít za následek vykázání z RC plochy, v krajním případě s asistencí Městské policie nebo Policie ČR.

 

Návštěva u ... Pavla Pastyříka

 

 

 

 

 

 

Nahoru

To se to fotí, když jste v dílně několikanásobného mistra ČR v rychlostních upoutaných modelech kategorie F2A! Pavel Pastyřík se zakoukal do upoutaných rychlostních modelů, které si sám navrhuje, hotoví a létá s nimi. Je to náročná kategorie, protože vše musí být dokonalé a předurčené k vrcholným výkonům. Velmi překvapilo, když Pavel hovořil o srdci modelů - o motorech, které jsou určeny k třicetitisícovým otáčkovým na jedné straně a straně druhé je jejich životnost doslova jepičí. A tak každý let (tréninkový či soutěžní), je také o nemalých nákladech na provozování této kategorie.
P. Pastyřík má téměř dokonalé "rodinné" podmínky pro svoji zálibu. Ve svém rodinném domě vybudoval technické zázemí pro strojní obrábějí, pro vlastní stavbu modelů a také pro rozsáhlou modelářskou sbírku. Modelářský nadšenec si opravdu přijde na své, protože se může potěšit současnými i historickými upoutanci, téměř nespočítá spalovací motory v několika vitrínách zkrátka nepřijde ani ten, kdo si se slzou v oku zavzpomíná na legendární Rc soupravy.
To je minulost. Ale současnost je o stavbě nového spalovacího motoru (9ti válec), jehož první díly vznikají s Pavlovou pověstnou pečlivostí a technologickou náročností.
K čemu jsou takové návštěvy dobré? Jednak si my "modelářsky postižení" přijdeme na své, podiskutujeme, podíváme se, jak žijí, stavějí a modelaří jiní. I v tomto případě je na co koukat a co obdivovat. A konečně se po takové to návštěvě objeví chuť si také něco postavit a udělat. Je to hezká motivace, které v dnešní covidové době je jako pověstného šafránu.    

3D tisky Františka Kváši (květen 2021)

Autor píše: ... Posílám pár fotografií výrobku ze svých 3D tiskáren. Dvě jsem si koupil a 4 postavil, takže tisknu jako o život. Třeba to někoho inspiruje. Ty vytisknutá letadla létají perfektně, až mě to překvapilo.

1) Moje tiskárny skoro jako  Pruša, 2) Vytištěná fotografie měsíce (staženo z Thingiverse), 3) Golem (staženo z Thingiverse), 4) Batman (staženo z Thingiverse), 5) Model parního stroje na vzduch (staženo z Thingiverse), 6) Kulomet Vickers do mého dvouplošníku, 7) Kužel na Mig-3 pro Jirku Charváta, 8) 5.ti válcový model hvězdicového motoru poháněného vzduchem (staženo z Thingiverse), 9) Funkční model rakety, akorát nejsou vhodné motory (staženo z Thingiverse), 10) Vírník (čeká na výbavu), 11) Malý pyloňák (na Megu 16/15/3 ,3 lipolky 1350mA a vrtule 4.7 x 4.7), rozpětí 720 mm, délka 570, hmotnost 450g (staženo z Thingiverse), 12) Delta  s tlačným motorem (motor LD 28926 3000 ot./, vrtule 6 x 4, 3-4 lipolky 2200mA, rozpětí 690 mm, délka 630 mm, zatím nedoděláno, staženo z Thingiverse), 13) Elektrický větroň (motor Foxy 2216 1500 ot./V., vrtule sklopná 10 x 6, 3 lipolky 1800mA až 2800mA,  rozpětí 1700 mm, délka 1050 mm, hmotnost cca 1000 g.(koupeno od 3d Labprint).

 

S čím jsme létali v květnu 2021

 

 

Tento server byl naposledy aktualizován dne 31. 05. 2021