ZLATÉ KLUBOVÉ RUČIČKY...

Domů
Klubové info
Akce klubu
Klubové letiste
Rc letadla
Rc vrtulníky
Rc lodě
Auta
Kity
Model.železnice
Zlaté ručičky...
Dílna a nápady
Vizitky členů
Video
JINO-náš partner

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nahoru

 

Nový podvozek pro FunCuba Vítka Jelínka (leden 2016)

Vladimír a Vítek Jelínkovi tak trochu patří do naší hradecké modelářské rodiny. Máme s nim i mnoho společného a mnohokrát se s nimi a jejich modely vídáváme na našem klubovém letišti. A popravdě řečeno: z naší strany je také na co koukat a obdivovat.

Poslední novinkou Vítka Jelínka je úprava podvozku u velmi rozšířeného FunCuba, se kterým létá už nejméně 10 našich členů. A my víme, že jinak bezchybné stavebnici chybí spolehlivý a pevný podvozek. Vítek návrh a na své 3D tiskárně vytiskl nový podvozek, který má šanci být lepší variantou, než je ta původní. Zachovává přibližné rozměry, má však výrazné boky pro vedení pružinového drátu a tím omezuje nežádoucí zákmity při startu a hlavně při přistání. Jak úprava vypadá, dokládají přiložené fotografie. Až bude mít novinka letové ověření za sebou, určitě budeme referovat...

Foto V. Jelínek a TomSva

DHC-2 Beaver Josefa Machka (duben 2014)

Neúnavný Pepa Machek pro sezónu 2013 postavil ze stavebnice ŠAD Model nebeského dříče DHC-2 Beaver. Model je z EPP, má rozpětí 1420 mm, délku 850 mm a hmotnost do 900 gramů v letu. Panu Šplíchalovi ze ŠAD Modelu se podařilo vyrobit stavebnici zajímavého stroje, protože DHC-2 má kromě standardních ovládacích prvků také "pumovnici", ze které jsou za letu odhazováni parašutisté na padácích. Výrobce je dodává spolu se stavebnicí. Na posledních dvou fotografiích je patrné, o jakou zajímavou atrakci jde... 

Foto: J. Machek

Me-109 z hangáru Karla Drye

Slavného "mezka" Me-109 postavil Karel Drye ze stavebních polotovarů. Základem je polystyrénová konstrukce, která je zpevněná nalepenou hnědou papírovou páskou, tmelena a natřena akrylátovými barvami. Model je combatového střihu, proto nemá podvozek a další "maketové" detaily.   

(Foto autor)

RC modely z dílny Mirka Dobrého

Mirek Dobrý píše: ...V létě jsem totálně zrušil Yaka 54 od Art-techu. Při střemhlavém výkrutu praskla výškovka. Tak jsem si pořídil nové letadlo od osvědčené firmy Rc Factory Yaka 55. Stavebnici mají vymakanou, akorát jsem přidal uhlíkové výztuhy do křídla a do výškovky. Požil jsem motor FOXY 2213/22, vrtuli 9/6, regulátor FOXY 25A, baterie 850 mA, serva Robe 8g. Celková váha 437 g. První let dopadl dobře, jenom mírné dotrimování výškovky. Ještě vyzkouším chování s větší vrtulí, asi tak 10 x4,7 nebo 10x6. Letové vlastnosti jsou vyvážené jak pro pohodové létaní, tak pro akrobacii. Dle mého názoru povedené letedlo.

(Foto autor)

Unikátní modelářský pětiválec z dílny Pavla Pastyříka

    Je to zvláštní jak se člověk vrací k dětským snům v pozdním věku , že by dětinštěl? Můj dětský sen (modelařím od deseti let) bylo postavit si Avii BH-10, a to konkrétně OK – AVO, která mne nadchla v Národním technickém  museu v Praze již někdy v sedmdesátých letech. Od té doby jsem slyšel, že to nelítalo, poté naopak, jak to bylo hodné éro a mezitím léta plynula. Srdce zvítězilo, čas dozrál. Protože jsem strojař, rozhodl jsem se problém pojmout z gruntu, a to, že postavím do tohoto skvostu našeho letectví také odpovídající motor. Doufám, že troška historických dat nikomu neublíží: Jedná se o první letecký motor u nás sériově vyráběný.Odpověď na otázku, jak vznikl projekt NZ -60 není jednoduchá. (Hledejte kupř. na: http://www.walterjinonice.cz/historie-prvniho-letadloveho-motoru-walter). Ve Waltrovce se pochopitelně nemohlo začít konstruovat z ničeho, Do té doby se tam nikdy hvězdicový motor ani nepokusily projektovat. Oficiální konstruktér motoru byl Ing.Novák a bylo dílem šťastných okolností, že se znal s Ing. Zeithammerem, šéfkonstruktérem továrny Siemens. Ten přivezl a předal Ing. Novákovi kompletní dokumentaci skříně s klikovým mechanismem obdobného motoru Siemens o výkonu 60 k. Od iniciálu těchto dvou konstruktérů vzniklo označení NZ. Tolik k předloze.

Konstrukce mého motoru, tedy skříně vychází z dvoudobého motoru tj. v přední části je karburátor (v mém případě Webra Dinamix). Palivová směs se nasává přes skříň, kterou maže, do jednotlivých válců. Přední a zadní část skříně. Fotografie jsem pořizoval až po částečném záběhu při kontrole opotřebení.

Na vačky dosedají zdvíhala na která jsem použil ložiskové jehly, jejich vodítka jsou z bronzu. Celek skříně není příliš maketový, jednak s konstrukčních důvodů a potom proto že nebude stejně vidět, je přes ní kryt.

 Jednotlivé hlavy jsou za tepla šroubovány na válce. Ty jsou vyrobeny z cementační oceli tř. 14, kaleny, cementovány, broušeny a honovány. Honování proběhlo ve firmě

 Hlavní ojnice je zhotovena z oceli tř. 12 řezáním na drátovce. Vedlejší potom klasicky na fresce . Za povšimnutí stojí pouze to že nejsou rozmístěny pravidelně . Uhlový posun při krouživém pohybu zapříčiňuje nestejnoměrný kompresní poměr u jednotlivých válců , toto je způsob jak tento problém eliminovat . Ojnice se satelity vložená do skříně.

     Rozdělovač klasického typu, zapadá do zadní části motoru. Palec je našroubován přímo na klikovku. Povel pro jiskru dává Hallova sonda, umístěná nad magnety na věnci vaček. Tělo rozdělovače je z polyamidu, palec pak z teflonu, který lépe odolává proudovému zatížení i teplotám. Celek je umístěn v mosazném pouzdru, které zajišťuje odstínění a přívod záporného pólu ke svíčkám NGK – CM 6.

Výsledek mé práce vidíte na přiloženém snímku.

     Do současné doby jsem zhotovil čtyři čtyřtaktní motory a zatím  jsem o žádném z nich nemohl říci, že jeho záběh proběhl bezproblémově. Pětiválec však překvapil. Po několikerém protočení naprázdno jsem zapnul zapalování, opřel se do vrtule a ejhle - ono to fungovalo! Bohužel má radost a indiánský tanec kolem něj netrvaly dlouho. Opětovné nastartování již neproběhlo. Po vypnutí a nasátí bylo vše v pořádku a motor běžel (na chvilku). Následovalo rozložení, zkontrolování a složení motoru, nová zkouška a s nepublikovatelným klením a nesdělitelnou beznadějí, stejný výsledek. Motor naskočil velmi ochotně, bohužel tak na třicet vteřin. Takže: karburátor ven, upravit a namontovat jiný. Nová zkouška, stejný výsledek.

    Stavil se u mě pan Cita, výrobce motoru Roto a když jsem mu popsal můj problém, řekl, že podobná zapalování přestali ke svým motorům dodávat, prý se během chodu vypínala …. Až nyní mně došlo, že motor se znovu rozběhl PO vypnutí nasátí a opětovném zapnutí, vlastně po resetu. V tu chvíli jsem byl doma. Napsal jsem výrobci, jehož zapalování používám na všech svých motorech bez závad a po jeho radě se problém odstranil. K mé veliké radosti a obrovské radosti sousedů v současnosti mohu vybrušovat své taneční kreace za doprovodu líbezné hudby pětiválcové dvěstěpadesátky.

    Učinil jsem první krok k uskutečnění mého snu. Kolik jich ještě bude, něž se vznese BH–10 s popisovaným pětiválcem? Veškeré podklady na stavbu modelu mám - díky mnoha návštěvám Technického musea. Před sebou mám nádhernou modelařinu, která mne doprovází celým životem. Mám předsevzetí do jara, v dílně však stojí práce na dvou turbínových modelech a za zády velí manželka - co dřív? Uvidíme...

Text a foto P. Pastyřík, 2011/07, klik na foto = zvětšení.

Takto začíná modelář. Z hangáru Karla Žďárského

Nová "bandaska" Jirky Tiňti Veselého (P-47 z EPP)

Toto umí Pepa Machek

 Popis (vybíráme z dopisu autora):

Tak sem trochu modelařil, i když to zrovna nejsou létající stroje. Nejprve se jedná o expediční auto Jeep Rubicon měřítko 1:10. šasí je od Modelexu 4wd a ostátní je z axiálu AX-10 dodán regulátor robitronic a rx jeti řízení servo HK12x dodělány postavy v interiéru a upravená haubna pro výměnu baterií.
Druhý kousek jsem dostal hračku Catrpilara asi 1:16 a tak dodán pás z tanku tiger tamyia pásy honí 2x 12kg servo radlice zvedá původní mechanika osvětleno a opatřeno pohonem na 4články nicd a rx jeti.

Foto autor

Pomůcky pro stavbu Jirky Wagnera

Popis (vybíráme z dopisu autora):

a) Na prvních dvou snímcích je jednoduchá vyvažovačka vrtulí za 0,-Kč.
Z nepoužívaného střídavého motoru stáhneme oběžný plášť i s osou a zůstane nám stator s vinutím,ale hlavně domek s kuličkovými ložisky. Osu nahradíme ocelovou strunou potřebného průměru. Na ni za použití unášeče upneme vrtuli a ta se může s minimálním odporem otáčet. Vrtuli dovažujeme (lepící páskou, broušením, lakováním) dokud není patrné, že se zastaví v jakékoliv pozici. Výhodou tohoto "udělátka" je, že můžeme upnout i vrtule APC, které normálně nemají čelní otvor v ose anebo klidně použít gumičkový unášeč pro vrtule GWS.

b) Na dalších třech obrázcích je přípravek pro určení polohy těžiště modelu inspirovaný článkem v časopise RC revue.
Z duralového plechu je naohýbána základna. K ní jsou šrouby M4 upevněny volně otočné hliníkové profily s měkčím materiálem na vrchní straně. Na ramenech si podle nalepených měřítek ustavíme jezdce se zarážkou na požadovanou míru od náběžné hrany křídla. Protiváhy na druhých koncích vah posuneme tak aby se ramena nikam nepřeklápěla. Pak už jen pokládáme model a posunem baterie, nebo dovažováním olovem můžeme ladit polohu těžiště až do chvíle, kdy se model ustálí v rovnováze a nikam nepřepadá.

Foto autor

Stavební práce v plném proudu...

Horní řada: Extra EPP J. Machka - stavebnice Hacker, rozpětí 1000mm,délka je 1020mm, pohon Ray 2836/08, APC vrtule 10/5E, hmotnost   okolo asi 590g,  a létá i s 2200mAh. Moc povedené letadlo...

Prostřední řada: z dílny Jirky Wagnera - malý Bristol už je hotový a má za sebou i zálet, létá...., hmotnost vyšla na 32 gramů (!),

Spodní řada: známý FlyCat opět J. Wagnera, dále celokompozitový rychlostní model, rozpětí 800 mm, hmotnost 500-600 gramů, baterie Lipol 1800mAh 4S 40C, motor 2500kV 500W, bude to divoch...

Modely Saši Šponera: rozestavěná Dakota DC-3, rozpětí 1500 mm na 2 "číňany", následuje elektroakrobat - další z povedené řady 3D kousků...  Saša taky přikládá foto dílny, to kdyby se náhodou vyhlásila soutěž o modeláře-bordeláře.

Foto autoři

Fournier RF-4 Jirky Dobiáše a vnuka Dáni... srpen 2010

Foto TomSva

M2-Skaut Jardy Hykyše, červenec 2010

Navždy nás opustil... dvojplošník Jirky Dobiáše, červenec 2010
"Pretty" - miniakrobat Jirky Wagnera, červenec 2010
Z hangáru Jirky Stančíka (duben 2010)

Traktory Josefa Machka (duben 2010)

Z mailu autora vybíráme:

Jedná se o modely traktorů 1:16 Ten největší  John Deer je model řady 9000 a je poháněny motorem Poison truck Je to motor pro kamiony Tamyia, 2x pevná náprava Tamyia z kamoinů od Š-Hobby a rozvodovkou na obě nápravy. Funkční má i tříbodový závěs a připojování vleků přes klasický závěs. Ten menší John Deer má motor s rozvodovkou stejnou, ale náhon jen na zadní nápravu Tamyia tříboďák i závěsné zařízení pro vleky - stejné jako u velkého. A nejjednodušší je traktor Renault je motoricky stejný jako jeho kolega John Deer, náhon jen na zadek a má funkční jen přípojné zařízení pro vleky a nářadí...                                                                                                                                                                        Foto autor

Zálet "Modrého" Saši Šponera (duben 2010)
Dým za Katanou Jirky Svobody mladšího (duben 2010)

Nový zálet dvojplošníka Jirky Dobiáše (duben 2010)

 
Nové "roury" na novou sezónu (únor 2010)

F-16 (L. Groh), F-5E  a MiG-15 (TomSva), Su-34 (J. Charvát)

Foto stavitelé a internet

Su-26 malý, ale šikovný (říjen 2009)

(originál na: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10326&Product_Name=Sukhoi_Bind-N_-Fly_Indoor_Flyer_w/_DSM2_Technology#

Nový EDGE 540 Luboše Groha (září 2009)

 Motor ROTO 25ccm, rozpětí je 1970 mm, délka: 1790 mm, nosná plocha: 66 dm2, hmotnost 4800  gramů. RC vysílač HITEC Flash 5, přijímač  HITEC HSD09RQ 8 kanál, napájení přijímače 4 článek AA 2200 mAh, to samé i na zapalování.

 

ALBATROS, který nedoletěl   (červenec 2009)

Domů | Klubové info | Akce klubu | Klubové letiste | Rc letadla | Rc vrtulníky | Rc lodě | Auta | Kity | Model.železnice | Zlaté ručičky... | Dílna a nápady | Vizitky členů | Video | JINO-náš partner

Tento server byl naposledy aktualizován dne 18. 03. 2016